Balans per 31 december

Vaste passiva

Risico's bij uitvoering van infrastructurele projecten

Ingesteld per

2021 

Soort

Bestemmingsreserve

Functie

(risico)buffer

Doel / Nut en noodzaak

(risico)buffer: Opvangen van tegenvallers bij uitvoering van projecten

Voorwaarden
voor aanwending

(risico)buffer: Project is in uitvoerende fase: er is een contract met een (onder)aannemer en een go/no-go besluit genomen (realisatiefase).

Bestedingsplan

(risico)buffer: Eén keer in de vier jaar wordt een extern onderzoek uitgevoerd naar het minimaal benodigde weerstandsvermogen. Risico's worden geïdentificeerd, gekwalificeerd en gekwantificeerd. Tevens wordt beoordeeld of de incidenteel beschikbare weerstandscapaciteit toereikend is ter afdekking van de risico's. Verder wordt de systematiek beoordeeld van de totstandkoming van het weerstandsvermogen, te bezien of de timing van het onderzoek adequaat is en oordeel te geven over de bestemmingsreserve met een zogenaamde risicofunctie.

Ontwikkelingen

(risico)buffer: Verwachte ontwikkelingen met betrekking tot de risico's zitten bij projecten uit het lopende RSP, MIT en het nog op te stellen uitvoeringsprogramma Mobiliteit, zoals onder andere Groningen Spoorzone, Spoorlijn Veendam-Stadskanaal, Wunderline en andere projecten met risico's na aanbesteding.
De reserve Afkoopsom wegen en waterwegen is voor een groot deel opgegaan in deze reserve. De verplichtingen in de reserve Afkoopsom wegen en waterwegen (bijvoorbeeld voorfinanciering bijdrage Wunderline) zijn uiteraard meegekomen. Vanuit de reserve is in 2024 tevens dekking gevonden voor dekking van de apparaatskosten personeel als dekking voor het Hoofdlijnenakkoord.

Saldo ultimo 2024

€ 36.469.584

Verplichtingen

€ 23.777.584

Gelabeld

€ 12.692.000

Toets labeling

De reserve is gelabeld en hangt samen met de ontwikkeling van de risico's gerelateerd aan infrastructurele projecten.
Bij de Perspectiefnota 2023 is € 10 miljoen (voor 2022 € 5 miljoen en voor 2023 € 5 miljoen) opgenomen ter dekking van het risico Prijsstijgingen wereldeconomie. In 2024 zijn deze volledig ingezet voor de projecten waar aanvulling benodigd was als gevolg van de prijsontwikkelingen.
Van de gelabelde bedragen is een bedrag van € 1,7 miljoen in 2024 ingezet ter dekking van het Hoofdlijnenakkoord 2023-2027. Dit betreft aanwezige ruimte in het totaal gelabelde bedrag van het risico Prijsstijgingen wereldeconomie. De overige middelen worden ingezet voor projecten waaronder Groningen Spoorzone, indexering van RSP (IBOI) en diverse projecten groot onderhoud. Deze middelen zijn inmiddels volledig ingezet (door toevoeging aan de projectbudgetten) ter dekking van gestegen projectkosten als gevolg van prijsontwikkelingen. In 2024 is besloten om een bedrag van € 15,2 miljoen te onttrekken aan deze reserve om toe te voegen aan het project Wunderline. Dit als gevolg van de uitkomst van de aanbesteding voor het versterken van de spoorbaan tussen Zuidbroek en Hoogezand om hogere snelheid mogelijk te maken.   

Vrije ruimte ultimo 2024

€ 0

Minimum - maximum

(risico)buffer:
Naar aanleiding van het extern onderzoek minimaal benodigde weerstandsvermogen is geadviseerd dat het wenselijk is om de reserve in de huidige omvang aan te houden en niet af te bouwen (stand 2021 € 42,6 miljoen). Het totale risico ligt hoger doordat er middelen gelabeld zijn voor de projecten en doordat de provincie ook budgetverantwoordelijk is voor de bijdragen van het Rijk voor de RSP-projecten. Uitgangspunt is dat risico's eerst moeten worden gedekt uit de risicoreservering van de projecten en uit de middelen van de bovenliggende programma's. Gezien het feit dat het totale risico hoger ligt is er vooralsnog geen maximum aan verbonden.

Opheffingscriteria

(risico)buffer : Het ligt in de rede te veronderstellen dat er altijd projecten zijn in de uitvoeringsfase en de reserve daarom nooit kan worden opgeheven.

Deze pagina is gebouwd op 05/23/2025 15:46:43 met de export van 05/23/2025 12:21:45