Programmaverantwoording

7. Openbaar bestuur

Inleiding

Het programma Openbaar bestuur heeft als doel:

Een daadkrachtig bestuur in samenspel met inwoners, instellingen andere overheden

Het programma bestaat uit de deelprogramma's:

  1. Provinciale Staten
  2. Overige bestuursorganen
  3. Bestuurlijke samenwerking en toezicht
  4. Communicatie

Provinciale Staten
In 2024 hebben Provinciale Staten in hun vergaderingen 52 statenbesluiten genomen en in totaal zijn er 28 moties en 6 amendementen aangenomen. Praten met de Staten is in 2024 8 keer georganiseerd tijdens de stateninformatiedagen. In 2024 hebben 37 personen ingesproken in een commissievergadering en 55 personen hebben deelgenomen aan het programma 'Gast van de Staten'. Voor het programma 'Statenlid in de klas' zijn 44 gastlessen verzorgd op scholen in de provincie Groningen in 2024.

Samenwerking en toezicht

Financieel toezicht
In 2024 zijn er in het kader van het financieel toezicht geen gemeenten onder preventief toezicht geplaatst.

Interbestuurlijk toezicht (IBT)
In samenwerking met de gemeenten en twee waterschappen is gewerkt aan een actueel, voor elke organisatie eigen maatwerktoezichtsplan, dat geldig is voor een jaar. Het gaat bij de tien Groninger gemeenten om toezicht op de vijf domeinen Archief en informatiebeheer, Huisvesting vergunninghouders, Gebouwd erfgoed en archeologie, Ruimtelijke ordening en Vergunningverlening, toezicht en handhaving. De laatste drie domeinen vallen sinds 1 januari 2024 onder de Omgevingswet. Bij de waterschappen Hunze en Aa's en Noorderzijlvest gaat het om toezicht-op-maat op de twee domeinen Archief en informatiebeheer en Vergunningverlening, toezicht en handhaving.
Wij hebben eind februari 2024 gevraagd aan prof. dr. T. (Thomas) Schillemans van Universiteit Utrecht te onderzoeken hoe de Groninger maatwerkaanpak door betrokkenen wordt ervaren. De uitkomsten van dit onderzoek worden meegenomen in de actualisering van het IBT-beleid.

Kwaliteit Openbaar Bestuur en participatie
Daarnaast is ook in 2024 structureel ingezet op verbreding en verdieping van de samenwerking met gemeenten, de twee waterschappen, het Rijk en andere externe partners. In gezamenlijkheid geven wij verder vorm aan de kwaliteit van het openbaar bestuur. In het kader van het meerjarige programma Kwaliteit Openbaar Bestuur is uitvoering gegeven aan een overleg- en samenwerkingsstructuur met provincie, gemeenten en de twee waterschappen (de ‘Tafel van Groningen’) en aan kennisontwikkeling van het openbaar bestuur, zoals met de Groninger Bestuursconferentie over het thema "Overheidshandelen bij crises". Ook is er intensieve uitwisseling met de andere provincies. In 2024 was er extra aandacht voor het thema ondermijning.
Er wordt permanent gewerkt aan het samenspel met inwoners. Beleid en instrumentarium, zoals het online-participatieplatform Stem van Provincie Groningen, zijn op orde. Er is een adviesfunctie voor de organisatie beschikbaar die ondersteunt bij het ontwerp van participatieprocessen. Deze processen worden op verzoek van Provinciale Staten voortaan zichtbaar gemaakt op de Lange Termijn Agenda. In 2024 is een extra impuls gegeven aan de activiteiten rond jongerenparticipatie.

Ondermijning en weerbaar bestuur
In 2024 is de basis gelegd voor de uitgangspunten en ambities als het gaat om de aanpak van ondermijning en weerbaar bestuur met vaststelling van de Kadernota Beleidsontwikkeling aanpak ondermijning en weerbare provincie Groningen 2024-2028 door Provinciale Staten.
Daarnaast is in het afgelopen jaar ingezet op verbreding en verdieping van de regionale samenwerking op het thema met de gemeenten, waterschappen en andere overheidsorganisaties in de veiligheidsketen. Een voorbeeld is de ontwikkeling van de zogeheten Groningse norm en een bijbehorend Uitvoeringsplan, waarin de provincie, de Groninger gemeenten en de waterschappen Aa's en Hunze en Noorderzijlvest gemeenschappelijke ambities en acties formuleren voor de bestuurlijke regionale aanpak van ondermijning.
 
Communicatie
Het afgelopen jaar is geïnvesteerd in de professionalisering van het communicatieteam.
Er zijn communicatiekaders ontwikkeld, een nieuwe teamstructuur geïntroduceerd en de audiovisuele studio is in werking genomen. Er heeft een update van de huisstijl plaats gevonden om te voldoen aan de eisen van deze tijd (toegankelijk en digitaal toepasbaar). Daarnaast is er een start gemaakt met het actiever, continue en gerichter monitoren van de communicatie (middelen, campagnes, social media).
Resultaten daarvan zullen in 2025 zichtbaar zijn.

Lasten

schaal x 1.000
Begroot € 13.871
Gerealiseerd € 14.030
Afwijking € -159
Deze pagina is gebouwd op 05/23/2025 15:46:43 met de export van 05/23/2025 12:21:45