Inleiding
Deze geactualiseerde voortgangsrapportage RSP/MIT biedt een compact overzicht van de actuele stand van zaken van de projecten in MIT en RSP.
Projectoverzicht
Nr. | Naam | Fase |
---|---|---|
Ruimtelijk economisch programma RSP | ||
- | REP-regio | -- |
- | REP-Rijk | -- |
Regionale bereikbaarheid RSP en provinciaal MIT | ||
1 | Aanpak Ring Zuid | Realisatiefase |
2 | Spoor Leeuwarden-Groningen - extra sneltrein | Fysiek afgerond |
3 | Spoorlijn Groningen-Veendam | Afgerond |
4 | Transferia, Busstations, Infra Q-liners en HOV-bus | Realisatiefase |
5 | Facelift Noordelijke Stations | Afgerond |
6 | Bereikbaarheid Lauwersmeergebied | Fysiek afgerond |
7 | OV-bereikbaarheid Stad | Fysiek afgerond |
8 | Eindbeeld N366 | Afgerond |
9 | Rondweg Zuidhorn N355 en beweegbare brug Zuidhorn | Afgerond |
10 | Vervanging bruggen Aduard en Dorkwerd c.a. | Fysiek afgerond |
11 | Oostelijke Ringweg Groningen | Afgerond |
12 | Doorfietsroute Ten Boer-Groningen | Realisatiefase |
13 | Dynamisch verkeersmanagement | Realisatiefase |
14f | Reconstructie Ronde Zwijnshok-Oldehove N982 | Afgerond |
14g | Vervanging brug Balktil en fietsbrug | Afgerond |
14h | Vervangen brug Mensingeweer | Afgerond |
14i | Vervangen geluidschermen Noordelijke Ringweg Groningen N370 | Afgerond |
15 | Spoorzone Groningen | Realisatiefase |
16 | Westelijke Ringweg Groningen | Verkenningsfase |
17 | Hoofdontsluiting Leek-Roden | Zie project 25 |
18 | Verdubbeling N33 Zuidbroek-Appingedam | Planuitwerkingsfase |
19 | Wunderline | Realisatiefase |
20 | Wegverbinding Groningen-Zuidhorn N355 | Realisatiefase |
21 | Wegverbinding Groningen-Delfzijl N360 | Afgerond |
22 | Reactivering spoorlijn Veendam-Stadskanaal | Realisatiefase |
23 | Bedum Oostelijke ontsluiting | Realisatiefase |
24 | Doortrekken spoorlijn Roodeschool naar Eemshaven | Afgerond |
25 | Verbetering busverbinding corridor West | Fysiek afgerond |
26 | Doorfietsroute Leek-Groningen | Realisatiefase |
27 | Blauwe Loper | Afgerond |
28 | Zwolle-Herfte | Afgerond |
29 | Hoogezand Knijpsbrug | Realisatiefase |
30 | Doorfietsroute Groningen-Haren(-Zuidlaren) | Afgerond |
31 | Blauwe Roos | Realisatiefase |
Stand van zaken Ruimtelijk Economisch Programma Groninqen (RSP-REP)
REP-regio
Het volledige budget voor het REP-Groningen (regionaal deel) van € 99,4 miljoen is vastgelegd in projecten. In totaal zijn vanuit deze middelen 28 projecten gehonoreerd met een REP-bijdrage. Van deze 28 projecten zijn er inmiddels 23 afgerond en is de subsidie vastgesteld. Er zijn dus nog vijf projecten in uitvoering. Uitvoering van de resterende REP-projecten loopt tot uiterlijk eind 2025.
Financiële afronding van de projecten vindt deels in 2026 plaats.
REP-SNN
Bij de start van het REP is een onderscheid gemaakt in een rijksdeel en een regionaal deel. Het rijksdeel betrof majeure economische projecten die vielen binnen de kaders van het toenmalige 'Topsectorenbeleid' van het ministerie van EZK. In 2012 zijn deze REP-rijksmiddelen gedecentraliseerd naar het SNN.
In totaal zijn met deze middelen dertien projecten gehonoreerd die een beroep doen op het Groningse deel van dit SNN-budget. Hiermee is het totale REP-budget bij SNN van in totaal € 63 miljoen besteed. Van deze dertien projecten zijn er inmiddels twaalf afgerond en is de subsidie vastgesteld. Er is dus nog één project in uitvoering. Afronding van dit project vindt in 2025 plaats.
Stand van zaken Pakket Regionale Bereikbaarheid RSP en Provinciaal MIT
Nadere informatie over de financiën en planning staat in het overzicht, aan het eind na de projectbeschrijvingen.
Project 1: Aanpak Ring Zuid (CP RSP)
Probleem/doel | De Zuidelijke Ringweg Groningen is het grootste knelpunt in de autobereikbaarheid van Groningen. In het RSP-ZZL en het rijks-MIRT is de 2e fase Zuidelijke Ringweg Groningen opgenomen. Het project wordt uitgevoerd onder de nieuwe naam Aanpak Ring Zuid (ARZ). Projectdoelen:
|
---|---|
Projectfase | Realisatiefase - voordracht 40/2014; 56/2014; 2020-066020; 2020-079949. |
Stand van zaken januari 2025 | Drie keer per jaar worden de Staten door middel van een PS-rapportage geïnformeerd over de voortgang van het project, indien daar aanleiding toe is aangevuld met tussentijdse brieven. |
Project 2: Spoor Leeuwarden-Groningen - extra sneltrein (CP RSP) - FYSIEK AFGEROND
Probleem/doel | De huidige frequentie op de spoorlijn Groningen-Leeuwarden is onvoldoende vanuit ons beleid voor HOV, voor het realiseren van goede aansluitingen en knooppunten en om het huidige aantal reizigers en de toekomstige groei te faciliteren. Er rijden nu twee stoptreinen en één sneltrein. Om aan de vraag en ons beleid te voldoen, moeten er twee sneltreinen per uur gaan rijden naast de twee stoptreinen per uur. De huidige infrastructuur heeft hiervoor onvoldoende capaciteit. Daarnaast worden de perrons verlengd, zodat er ook langere treinen kunnen rijden. Projectdoel: |
---|---|
Projectfase | Realisatiefase - voordracht 32/2013 |
Stand van zaken januari 2025 | Het project is nog niet financieel/administratief afgerond. |
Project 3: Spoorlijn Groningen - Veendam (RSP-RMF) - AFGEROND
Projectfase | Afgerond en geëvalueerd, zie Voortgangsrapportage RSP-MIT 2016. |
---|
Project 4: Transferia, Busstations, Infra Q-liners en HOV-bus (CP RSP)
Probleem/doel | In Noord-Nederland is op zware vervoersrelaties waar geen spoor ligt, gekozen voor de inzet op frequent en snel hoogwaardig openbaar vervoer met de bus (HOV-bussen). Op dit moment worden Qlink en Q-liners ingezet als HOV-bussen. De Qlink en de Q-liner zijn hoogwaardige busverbindingen die sneller zijn dan regulier OV door de gestrekte routes en minder haltes. In het kader van de netwerkanalyses is aandacht besteed aan deze HOV-busverbindingen. Daaruit blijkt dat een aantal HOV-verbindingen waarop nu Q-liners rijden te kampen heeft met knelpunten die de reistijd negatief beïnvloeden. Ook is overstap tussen modaliteiten nog niet optimaal. Projectdoel: |
---|---|
Projectfase | Realisatiefase - voordracht 14/2016 |
Stand van zaken januari 2025 | Op twee projecten na zijn alle projecten van de gelimiteerde lijst met projecten zijn afgerond of ingetrokken:
|
Project 5: Facelift Noordelijke Stations (RSP-RMF) - AFGEROND
Projectfase | Afgerond, zie Jaarstukken 2020. |
---|
Project 6: Bereikbaarheid Lauwersmeergebied (RSP-RMF) - FYSIEK AFGEROND
Probleem/doel | Een belangrijk verkeersknelpunt in Noordwest-Groningen is de gebieds-ontsluitende weg N361. De kwaliteit van de hoofdontsluiting is onvoldoende. Knelpunten zijn vooral de verkeersveiligheid op de hele route en de leefbaarheid in de dorpen die door de N361 worden doorsneden. Projectdoel: |
---|---|
Projectfase |
|
Stand van zaken januari 2025 |
|
Project 7: OV-bereikbaarheid Stad - FYSIEK AFGEROND
Probleem/doel | In de geactualiseerde Netwerkanalyse Regio Groningen-Assen 2030 is geconcludeerd dat de kerngebieden en de voorzieningen die voor het economisch functioneren van de regio van belang zijn, steeds slechter bereikbaar worden voor het autoverkeer. Knelpunten in de bereikbaarheid in de provincie Groningen doen zich vooral voor in de zone van de Zuidelijke Ringweg Groningen, op het Zernikecomplex, nabij het UMCG, bij het Hoofdstation en in de binnenstad van Groningen. De geactualiseerde Netwerkanalyse concludeert dat voor het verbeteren van de bereikbaarheid van de economische kerngebieden van de regio een breed maatregelenpakket voor de auto, het openbaar vervoer, de fiets en het goederenvervoer noodzakelijk is. Projectdoel: |
---|---|
Projectfase | Realisatiefase - voordracht 4/2015 |
Stand van zaken januari 2025 | Het grootste onderdeel, de busonderdoorgang op het hoofdstation, van dit project is via voordracht 4/2015 opgenomen in project 15 Spoorzone Groningen. Daarbij wordt ook het toegankelijk maken van het busstation door het verplaatsen van het busstation naar de zuidzijde van het Hoofdstation en de aansluiting van de busonderdoorgang op de Stationsweg meegenomen. |
Project 8: Eindbeeld N366 - AFGEROND
Probleem/doel | De N366 vervult een belangrijke rol in de ontsluiting van de regio Zuid-Oost. Op het terrein van de verkeersafwikkeling en de verkeersveiligheid doen zich problemen voor die een bedreiging vormen voor de verdere ontwikkeling van het gebied. Projectdoel: |
---|---|
Projectfase | Realisatiefase - voordracht 20/2016 |
Stand van zaken januari 2025 | De realisatie van het eindbeeld van de N366 voltooid. De laatste administratieve afronding loopt nog. |
Project 9: Rondweg Zuidhorn (N355) en beweegbare brug Zuidhorn - AFGEROND
Projectfase | Afgerond, zie Voortgangsrapportage RSP/MIT 2019. |
---|
Project 10: Vervanging bruggen Aduard en Dorkwerd c.a. - FYSIEK AFGEROND
Probleem/doel | De bruggen in Aduard en Dorkwerd dienen vervangen te worden in het kader van de verbetering van het Van Starkenborghkanaal als onderdeel van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl, naar klasse Va. De bruggen zijn bovendien aan het einde van hun levensduur. Aan deze vervanging is ook de aanleg van de rondweg Aduard gekoppeld, die aansluiting krijgt op de N355. Projectdoel:
|
---|---|
Projectfase | Realisatiefase afgerond - voordracht 30/2011 (brug Dorkwerd), 29/2014 (rondweg Aduard en aansluiting en brug Nieuwklap) en 39/2015 (brug Aduard). |
Stand van zaken januari 2025 | De bruggen Aduard en Dorkwerd zijn in gebruik genomen. De overdracht aan het Rijk is voltooid. De oude brug bij Aduard is in 2019 gesloopt. |
Project 11: Oostelijke Ringweg Groningen - AFGEROND
Projectfase | Afgerond, zie Voortgangsrapportage MIT-RSP 2018. |
---|
Project 12: Doorfietsroute Ten Boer-Groningen
Probleem/doel | De kwaliteit van de fietsverbinding tussen Groningen en Ten Boer liet te wensen over. Vooral de aspecten aantrekkelijkheid, comfort en veiligheid waren een probleem. Projectdoel: |
---|---|
Projectfase | Realisatiefase - voordracht 70/2015 |
Stand van zaken januari 2025 | Met het besluit over voordracht 70/2015 hebben Provinciale Staten ingestemd met het tracé, besloten tot realisatie van dit project en het realisatiebudget beschikbaar gesteld. Inmiddels is het gedeelte op de Stadsweg gerealiseerd. De realisatie van de zogenoemde Vorktand Zuid is in voorbereiding. In 2018 zijn de gesprekken om te komen tot grondaankoop opgestart. In 2020 heeft het concept-bestemmingsplan ter inzage gelegen en in november 2021 is het nieuwe bestemmingsplan vastgesteld. Tijdens de mondelinge behandeling van de gerechtelijke onteigeningsprocedure is alsnog principe-overeenstemming bereikt over een minnelijke aankoop en huur van een tijdelijk werkterrein. Eind 2026 kan het laatste deel van het fietspad opgeleverd worden. |
Project 13: Dynamisch verkeersmanagement
Probleem/doel | Het zal zeker tot de realisatie van de Ring West duren voordat alle voorgenomen maatregelen aan de Ringwegen Groningen voltooid zijn. Tot die tijd schiet de capaciteit van de Ringwegen tekort. Bij calamiteiten kunnen weggebruikers maar moeizaam geïnformeerd worden en zoeken mensen op goed geluk andere routes. In het bijzonder tijdens de ombouw van de zuidelijke ringweg is verkeersmanagement noodzakelijk als één van de maatregelen om Groningen bereikbaar te houden. Ook daarna vergroot verkeersmanagement de robuustheid van de ringwegen. Projectdoel: |
---|---|
Projectfase | Realisatiefase - voordracht 18/2013 (Groningen Bereikbaar) en voordracht 51/2013 (Basispakket Verkeersmanagement); voordracht 29/2016 (ITS/Vervolg Beter Benutten) |
Stand van zaken januari 2025 | De samenwerkingsorganisatie Groningen Bereikbaar is actief en zorgt via afstemming van planningen, communicatie en de inzet van mobiliteitsmanagement en verkeersmanagement dat wegwerkzaamheden zo min mogelijk extra hinder veroorzaken. In oktober 2020 is een nieuwe bestuursovereenkomst Groningen Bereikbaar voor de periode 2020-2024 ondertekend, waarmee de werkzaamheden van Groningen Bereikbaar tot en met 2024 zijn geregeld. De komende jaren speelt vervanging/opschoning van allerlei instrumentarium langs de weg (camera’s, bermdrips). In de discussie over de toekomstige taken/rol van Groningen Bereikbaar is op dit moment nog niet helder hoe daarin de rolverdeling tussen Groningen Bereikbaar en wegbeheerders zal zijn. |
Project 14 Instandhoudingsknelpunten
Project 14f: Reconstructie Ronde Zwijnshok - Oldehove (N982) - AFGEROND
Projectfase | Afgerond, zie Voortgangsrapportage RSP/MIT bij Jaarstukken 2020. |
---|
Project 14g: Vervangen Brug Balktil (incl. naastgelegen fietsbrug) - AFGEROND
Projectfase | Uitgevoerd en afgerond, zie Voortgangsrapportage RSP/MIT, Rekening 2017. |
---|
Project 14h: Vervangen brug Mensingeweer - AFGEROND
Projectfase | Afgerond, zie Voortgangsrapportage RSP/MIT bij Jaarstukken 2020. |
---|
Project 14i: Vervangen geluidsschermen Noordelijke Ringweg Groningen (N370) - AFGEROND
Projectfase | Uitgevoerd en afgerond, zie Voortgangsrapportage RSP/MI, Rekening 2019. |
---|
Project 15: Groningen Spoorzone
Probleem/doel | Om tegemoet te komen aan de wensen van de treinreizigers en om de uitbreiding van treinverkeer rond Groningen mogelijk te maken, zijn forse ingrepen nodig aan het spoor en het Hoofdstation. Hiervoor hebben de gemeente, de provincie, het Rijk, spoorinfrastructuurbeheerder ProRail en NS de handen ineengeslagen. Dit project heet Groningen Spoorzone. Het project Groningen Spoorzone bestaat onder meer uit forse aanpassingen aan sporen en perrons en het aanleggen van een voetgangerstunnel op het Hoofdstation. Hier komt ook een busonderdoorgang onder de sporen door. Er komt een fietstunnel tussen het stadsbalkon en de zuidkant van het Hoofdstation. Onder de voetgangerstunnel komt een ondergrondse fietsenstalling. Tevens wordt het busstation van de noordzijde van het station naar zuidzijde verplaatst. Het opstelterrein wordt verplaatst naar ‘de Vork’. Dat is het gebied in de splitsing van de sporen richting Winschoten en Zwolle, net in de gemeente Haren. Er komt een vierde spoor tussen Groningen Hoofdstation (HS) en station Groningen Europapark en dat station krijgt er een zijperron bij. Projectdoel: |
---|---|
Projectfase | Realisatiefase - voordracht 4/2015 |
Stand van zaken januari 2025 | Het nieuwe opstelterrein De Vork, de aanleg van het landschapspark, het vierde spoor tussen Europapark en het Hoofdstation en een derde perron bij station Europapark, zijn inmiddels gereed en in gebruik genomen. Ook de werkzaamheden voor de aanpassing van het Hoofdstation zijn begonnen. De aannemer heeft aangegeven dat hij de geplande treinvrije periodes (TVP) niet gaat halen. ProRail is daarom bezig met het verschuiven van de TVP, die gepland was in februari 2022, om de sporen 7/8 te kunnen verleggen. |
Project 16: Ring West Verbindt
Probleem/doel | De ringweg van Groningen kent in toenemende mate verkeersafwikkelingsproblemen en behoort tot de minder veilige wegen in onze provincie. De ringweg heeft een belangrijke functie voor het doorgaande, regionale en stedelijke verkeer. Het Rijk, de provincie en de gemeente Groningen hebben de ambitie de ringweg, als belangrijke drager van het verkeerssysteem van de stad, ongelijksvloers te maken. Met de woningbouwopgave, voortvloeiend uit het verstedelijkingsakkoord met het Rijk, zal de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid verder onder druk komen te staan. De ombouw van de westelijke ringweg (Ring West) is een belangrijke voorwaarde voor het welslagen van deze ruimtelijke ontwikkelingen en het borgen van de veiligheid, bereikbaarheid, maar ook nadrukkelijk de leefbaarheid en verbinding met de stad. Projectdoel: |
---|---|
Projectfase | Verkenning - voordracht 3/2009; 34/2020 |
Stand van zaken januari 2025 | Sinds september 2020 werken wij samen met de gemeente Groningen aan de verkenning van het project Ring West Verbindt. Het betreft een verkenning met een hoge ambitie en een brede projectscope, te weten een deels tot geheel verdiepte ligging op bestaand tracé met verbetering van het aanliggende en kruisende fietsnetwerk, een hoogwaardige ruimtelijke inpassing en duurzame uitwerking op met name het gebied van energiebesparing, energietransitie en klimaatadaptatie. |
Project 17: Hoofdontsluiting Leek-Roden - Zie project 25
Projectfase | Dit project is ondergebracht bij project 25 Verbetering busverbinding corridor West |
---|
Project 18: Verdubbeling N33 Zuidbroek-Appingedam-Eemshaven (Midden en Noord)
Probleem/doel | In Noordoost-Groningen doen zich ontwikkelingen voor die relevant zijn voor de eisen die gesteld worden aan de bereikbaarheid van het gebied. De situatie met krimp, economische tegenwind en aardbevingen zet de leefbaarheid zwaar onder druk. De provincie Groningen wil de vitaliteit van het gebied versterken en daarom in het gebied investeren. Een van de aspecten daarbij is een goede ontsluiting. Bereikbaarheid is een belangrijke vestigingsvoorwaarde voor werkgelegenheid, voorzieningen en bevolking. Bereikbaarheid richting Duitsland en naar bestemmingen in het zuiden/oosten van het land wordt geboden via de N33. Onze investering in de verdubbeling van de N33 tussen Zuidbroek en Assen was daarin een eerste stap. Verdubbeling van de N33 vanuit Noordoost-Groningen tot Zuidbroek is de tweede stap. Onze keuze voor een klaverblad bij Zuidbroek liep daarop vooruit. Projectdoel: |
---|---|
Projectfase | Planuitwerking - Startbeslissing minister IenM d.d. 26 augustus 2015; voordracht 46/2018; |
Stand van zaken januari 2025 | Bij besluit over voordracht 46/2018 hebben PS in 2018 het voorkeursalternatief X1-plus vastgesteld. Ook de minister heeft ingestemd met dit voorkeursalternatief. Dit is op grond van de Tracéwet uitgewerkt naar een (Ontwerp) Tracébesluit (OTB). |
Project 19: Wunderline (v/h Maatregelen reistijdverkorting spoor Groningen-Bremen) (RSP)
Probleem/doel | Het project Wunderline is gericht op de sociaal-economische ontwikkeling van de noordelijke grensregio. Middel hiervoor is de kwaliteitsverbetering (verkorten van de reistijd en verhogen comfort) van het spoor Groningen-Bremen, onderdeel van de Amsterdam-Hamburg corridor. Totdat de Friesenbrücke kapot is gevaren reed er elk uur een trein tussen Groningen en Leer met een overstap in Leer op de trein naar Bremen. De reistijd daarvan bedraagt 2:43 uur. Het project verbindt belangrijke economische en sociale gebieden op een Europese schaal en biedt kansen voor duurzaam en innovatief transport. Het project vergemakkelijkt kennis- en cultuuruitwisseling in het Noorden en is een katalysator voor de economie en werkgelegenheid. Projectdoel: |
---|---|
Projectfase | Realisatiefase - voordracht 50/2018, voordracht IJkmoment1 2020-091891, brief d.d. 29-09-2022 herorïëntatie bouwstap 1. |
Stand van zaken januari 2025 | In 2019 is in een samenwerkingsovereenkomst met Nedersaksen en Bremen afgesproken om in drie bouwstappen de reistijd tussen Groningen en Bremen per trein te verkorten, met als uiteindelijke doel de realisatie van een directe internationale treinverbinding (zonder overstap in Leer) tussen Groningen en Bremen, wel met stops op tussengelegen stations. Bouwstap 1
Naast de infrastructuurmaatregelen werken we gezamenlijk met Duitse partners aan de verbetering van ketenmobiliteit op de aanliggende stations en aan de verbetering van het grensoverschrijdende ticketing. Bouwstap 2/3 |
Project 20: Wegverbinding Groningen-Zuidhorn (N355)
Probleem/doel | Op deze gebiedsontsluitingsweg A is met name in de ochtend- en avondspits in toenemende mate sprake van verkeersafwikkelingsproblemen (auto en OV). In 2006 is een pakket van maatregelen vastgesteld. Deze zijn om financiële redenen gefaseerd. De maatregelen voor het fietsverkeer en openbaar vervoer zijn inmiddels uitgevoerd, maatregelen voor gemotoriseerd verkeer niet. Uit de in 2014 geactualiseerde verkenning komt naar voren dat zich nog steeds problemen op het vlak van doorstroming en verkeersveiligheid voordoen. Naar aanleiding van de conclusies uit de planuitwerkingsfase hebben Provinciale Staten een realisatiebesluit genomen om eerst fase 1 (traject Groningen-Nieuwklap) te realiseren. Projectdoel: |
---|---|
Projectfase | Planuitwerkingsfase - voordracht 3/2015 (afgerond); |
Stand van zaken januari 2025 | In 2023 zijn de uitgangspunten en doelen van het project herijkt. Dit mede naar aanleiding van de verwachte verkeerseffecten als gevolg van de grootschalige woningbouwontwikkelingen aan de westflank van de stad Groningen. In vervolg op de herijking N355 en het MIRT onderzoek Westflank Groningen, met afronding in Q1 2025, zal er medio 2025 een aangepast Realisatiebesluit worden voorbereid en worden gestart met de planologische procedure en de contractvoorbereiding. De grondverwerving voor gronden met opstallen is in volle gang. Uitvoering is voorzien in de periode 2027-2030. |
Project 21: Wegverbinding Groningen-Delfzijl (N360) - AFGEROND
Projectfase | Project afgerond, zie Voortgangsrapportage RSP/MIT bij Jaarstukken 2023. |
---|
Project 22: Reactivering spoorlijn Veendam-Stadskanaal (v/h Bereikbaarheid Veenkoloniën)
Probleem/doel | In de Veenkoloniën is behoefte aan een spoorverbinding tussen Veendam en Stadskanaal om de vitaliteit van dit gebied te behouden en te versterken. De lijn Zuidbroek-Veendam is in 2011 als eerste stap op de corridor al gereactiveerd en is een groot succes: het aantal reizigers per trein is hoger dan (op grond van het vroegere aantal busreizigers) werd verwacht. Voor Stadskanaal (en omgeving) wordt eenzelfde succes van het spoor verwacht. Hiertoe is in het Convenant Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn ook een bedrag opgenomen om de spoorlijn tot Stadskanaal te reactiveren. Projectdoel: |
---|---|
Projectfase | Realisatiefase - voordracht 2019-020233 |
Stand van zaken januari 2025 | Op 27 mei 2019 hebben Provinciale Staten het besluit genomen om de spoorlijn te reactiveren, echter waren toen niet alle projectstappen samen met ProRail al doorlopen. ProRail heeft de voorkeursoplossing van de provincie uitgewerkt en rond de zomer 2022 is een voorkeursbeslissing genomen. In 2023 is de planvorming verder uitgewerkt. Met betrekking tot het verschil in het beschikbaar gestelde realisatiebudget in 2019 en de ingeschatte investeringskosten uit de verkenning is met het Rijk gesproken over aanvullende financiële middelen (€ 85 miljoen incl. btw vanuit Nij Begun). Uitgangspunt hierbij is dat Veendam-Stadskanaal gezien kan worden als fase 1 van de Nedersaksenlijn. Dit heeft ertoe geleid dat met name de keuze voor een stationslocatie in Stadskanaal breder beschouwd kan worden met betrekking tot de Nedersaksenlijn. Er is geconstateerd dat voor de ruimtelijke procedure onder de nieuwe Omgevingswet een projectbesluit nodig is en hierbij de keuze van een stationslocatie een rol speelt. Hetgeen ook een financiële uitdaging met zich meebrengt mocht er gekozen worden voor een andere locatie. Momenteel is het project in afwachting van een reactie van het Rijk en een besluit omtrent de Nedersaksenlijn met betrekking tot de keuze voor een stationslocatie te Stadskanaal. |
Project 23: Bedum - oostelijke ontsluiting
Probleem/doel | Vrachtverkeer (met name van de zuivelfabriek) zorgt in toenemende mate voor leefbaarheids- en verkeersveiligheidsproblemen in het dorp Bedum. Door de aanleg van de oostelijke ontsluitingsweg Bedum ontstaat een rechtstreekse aansluiting van de Eemshavenweg (N46) naar de zuivelfabriek, waardoor het dorp Bedum wordt ontlast. Projectdoel: |
---|---|
Projectfase | Realisatiefase - voordracht 83/2016 |
Stand van zaken januari 2025 | Het project is technisch afgerond en in beheer genomen door de beheerders. De aankomende periode worden de restantpercelen in de openbare verkoop gedaan. Verder moeten kleine bijkomende werkzaamheden worden afgerond. Naar verwachting is medio 2025 alles afgerond. |
Project 24: Doortrekken spoorlijn Roodeschool naar de Eemshaven - AFGEROND
Projectfase | Afgerond, zie Voortgangsrapportage RSP/MITbij Jaarstukken 2021. |
---|
Project 25: Verbetering busverbinding corridor West - FYSIEK AFGEROND
Probleem/doel | De westcorridor van Groningen (richting Leek en Roden) is de enige corridor die niet ontsloten is door spoor. De mogelijk beschikbare budgetten maken dat een spoor- of tramverbinding niet reëel is. Het verbeteren van de busverbinding op deze corridor is de enige (resterende) kans om het openbaar vervoer op deze corridor vorm te geven. Projectdoel: |
---|---|
Projectfase | Realisatiefase - voordracht 4/2014 en voordracht 43/2015 |
Stand van zaken januari 2025 | Het project is vrijwel afgerond, op enkele administratieve zaken na. |
Project 26: Hoogwaardige fietsverbinding Leek-Groningen
Probleem/doel | De kwaliteit van de fietsverbinding tussen Leek en Groningen laat te wensen over. Onder meer de verkeersveiligheid, comfort en aantrekkelijkheid zijn een probleem. Fietsers maken nu gebruik van grotendeels dezelfde infrastructuur als het overige verkeer. Projectdoel: |
---|---|
Projectfase | Realisatiefase - voordracht 19/2020 |
Stand van zaken januari 2025 | De uitvoering van deelgebied D (Hoofdstraat Midwolde-Lettelbert) is afgerond en is mei 2024 officieel geopend. De uitvoering van deelgebied C (Hooilanden tussen Lettelbert en Matsloot) is gestart en zal medio 2025 zijn afgerond. De ontwerpen voor deelgebieden A, B en E zijn afgerond en bestuurlijk geaccordeerd. De uitvoering van A, B en E start eerste helft 2025 met afronding eind 2025. |
Project 27: Blauwe Loper - AFGEROND
Projectfase | Project afgerond, zie Voortgangsrapportage RSP/MIT bij Jaarstukken 2023. |
---|
Project 28: Zwolle-Herfte - AFGEROND
Projectfase | Project afgerond, zie Voortgangsrapportage RSP/MIT bij Jaarstukken 2023. |
---|
Project 29: Hoogezand Knijpsbrug en omgeving
Probleem/doel | Hoogezand-Sappemeer is met infrastructuur als het Winschoterdiep, de spoorlijn Groningen-Veendam-Leer (D), de A7 en Hoofdstraat/ Meint Veningastraat van oudsher oost-west georiënteerd. Gelijktijdig heeft Hoogezand-Sappemeer, met bijna 35.000 inwoners, maar een beperkt aantal noord-zuid verbindingen die intensief gebruikt worden. |
---|---|
Projectfase | Verkenningsfase - voordracht 30/2016; |
Stand van zaken januari 2025 | Provinciale Staten hebben op 1 juni 2016 ingestemd met voordracht 30/2016, waarmee dit project is opgenomen in de Verkenningsfase van het MIT. Tijdens de stuurgroep overleg van 9 mei 2019 zijn de voorkeursvarianten vastgelegd. Op dit moment worden de Samenwerkingsovereenkomst en overeenkomst Eigendom Beheer en Onderhoud opgesteld. In 2020 zijn digitale informatiebijeenkomsten georganiseerd voor de omgeving. Voor de locatie 2 (Rengersbrug) is de realisatie uitgevoerd gelijktijdig met groot onderhoud van de N386. Voor de overige drie locaties lag op 3 februari 2021 een planuitwerkings- en realisatiebesluit in PS. De Samenwerkingsovereenkomst is door de drie partijen ondertekend. Op verzoek van gemeente is locatie Kerkstraat on-hold gezet. Locatie Zwedenbrug is voorjaar 2022 gerealiseerd. Ondertussen is duidelijk dat Rijkswaterstaat niet instemt met een verdubbelde afrit in combinatie met een kruisend fiets- en voetpad. De aanpassingen op het provinciaal areaal zijn in het najaar 2024 uitgevoerd. Rijkswaterstaat en provincie zijn nog in gesprek over de werkzaamheden aan de afrit. Locatie Kerkstraat wordt onder voorbehoud alsnog in voorjaar 2025 gerealiseerd. |
Project 30: Doorfietsroute Groningen-Haren(-Zuidlaren) - AFGEROND
Projectfase | Afgerond, zie Voortgangsrapportage RSP/MIT, Rekening 2019. |
---|
Project 31: Verkeersknoop Winschoten-A7 (Blauwe Roos)
Probleem/doel | De verkeersknoop Winschoten-A7 heeft een belangrijke ontsluitingsfunctie voor Winschoten en het Oldambt. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de doorstroming op het gedeelte tussen de rotondes en ten zuiden van de rotonde Beertsterweg-Oostelijke Rondweg te wensen overlaat, mede als gevolg van de beweegbare brug over het Winschoterdiep (Beertsterbrug). |
---|---|
Projectfase | Verkenningsfase voor aanpassingen aan de bestaande infrastructuur; Planuitwerkingsfase voor no-regret-maatregelen - voordracht 2020-001718 |
Stand van zaken januari 2025 | Op 10 juni 2020 hebben Provinciale Staten een opname- en acceptatiebesluit genomen voor het project Verkeersknoop aansluiting A7 Winschoten. De verkenningsfase wordt beperkt tot aanpassing aan de bestaande infrastructuur.
|
Nr. | Projecten | Bedrag RSP prijspeil 2024 (€ mln.) | Bedrag MIT prijspeil 2024 (€ mlm.) | Totaal bedrag prijspeil 2024 (€ mln.) | Gerealiseerd t/m 2024 | Aangegane verplichtingen | Verkenning | Plan-uitwerking | Realisatie |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Zuidelijke Ringweg (RSP) | 842,2 | 842,20 | 765,2 | 77 | Afgerond | Afgerond | 2015-2025 | |
2 | Spoor Leeuwarden-Groningen (RSP) | 73,4 | 73,40 | 71,2 | Afgerond | Afgerond | 2014-2021 | ||
3 | Spoor Groningen-Veendam (RSP) | 17,1 | 17,10 | 17,1 | 0 | Afgerond | Afgerond | Afgerond | |
4 | Infra Q-liners en HOV-bus Transferia en busstations (RSP) | 49,6 | 49,60 | 49,5 | Afgerond | Afgerond | 2011-2025 | ||
5 | Facelift noordelijke stations (RSP) | 5,7 | 5,70 | 5,7 | 0 | Afgerond | Afgerond | Afgerond | |
6 | Bereikbaarheid Lauwersmeergebied | 37,9 | 37,90 | 35,5 | 2,4 | ||||
□ Mensingeweer-Ranum en fietspad Mensingeweer-Baflo | Afgerond | Afgerond | 2013-2016 | ||||||
□ Verkeersonveiligheid noordelijk deel | Afgerond | Afgerond | 2016-2023 | ||||||
+ Doorfietsroute Winsum-Groningen | |||||||||
+ Noordelijke ontsluitingsweg Ranum-Onderdendamsterweg | |||||||||
+ Verbetering doorstroming en verkeersveiligheid zuidelijk deel incl. aansluiting Noorderhoogebrug | |||||||||
+ Herinrichting Winsum | |||||||||
+ Adorp en Sauwerd | |||||||||
7 | OV-bereikbaarheid Stad | 10,2 | 10,2 | 10,2 | 0 | Afgerond | Afgerond | 2013-2025 | |
8 | Eindbeeld N366 | 19,0 | 19,0 | 16,5 | 2,5 | Afgerond | Afgerond | 2005-2023 | |
9 | Rondweg Zuidhorn (N355) en beweegbare brug Zuidhorn | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 0 | Afgerond | Afgerond | Afgerond | |
10 | Bruggen Aduard-Dorkwerd | 17,0 | 17,0 | 15,5 | 0 | Afgerond | Afgerond | Afgerond | |
11 | Oostelijke Ringweg | 0,7 | 0,7 | 0,4 | 0 | Afgerond | Afgerond | Afgerond | |
12 | Doorfietsroute Ten Boer-Groningen. | 2,0 | 2,0 | 1,5 | 0,5 | Afgerond | Afgerond | 2016-2026 | |
13 | Dynamisch Verkeersmanagement | 11,3 | 11,3 | 9,2 | 2,1 | Afgerond | Afgerond | 2013-2026 | |
14 | Aanpak MIT - Instandhoudingsknelpunten | 13,1 | 13,1 | 12,5 | 0 | Afgerond | Afgerond | Afgerond | |
15 | Spoorzone Groningen (RSP) | 239,5 | 16,1 | 255,6 | 178,4 | 77,2 | Afgerond | Afgerond | 2016-2026 |
16 | Ring west verbindt | 25,5 | 25,5 | 0,9 | 0,0 | 2020-2026 | 2026-2028 | 2028-2035 | |
17 | Verbreding N33 Midden & Noord | 1,1 | 26,4 | 27,5 | 6,6 | 20,9 | Afgerond | 2018- p.m. | p.m. |
18 | Wunderline | 42,2 | 4,0 | 46,2 | 31,8 | 14,4 | Afgerond | Afgerond | 2018-p.m. |
19 | Wegverbinding Groningen-Zuidhorn (N355): Fase 1 | 8,6 | 8,6 | 8,6 | 0,0 | Afgerond | Afgerond | 2027 - 2030 | |
Vervolgfasen | p.m. | p.m. | p.m. | ||||||
20 | Groningen-Delfzijl (N360) | 3,5 | 3,5 | 3,6 | 0,0 | Afgerond | Afgerond | Afgerond | |
21 | Reactivering spoorlijn Veendam-Stadskanaal (RSP) | 64,3 | 8,5 | 71,4 | 4,8 | 4,5 | Afgerond | Afgerond | 2019-2026 |
22 | Bedum - Oostelijke ontsluiting (onderdeel van project 6) | 14,0 | 14,0 | 14,0 | 0,0 | Afgerond | Afgerond | 2016-2025 | |
23 | Doortrekken spoorlijn Roodeschool-Eemshaven | 6,2 | 6,2 | 5,4 | 0,8 | Afgerond | Afgerond | Afgerond | |
24 | Hoofdontsluiting Leek-Roden; Verbetering busverbinding corridor West | 7,7 | 2,1 | 9,8 | 5,5 | 4,3 | Afgerond | Afgerond | Afgerond |
25 | Doorfietsroute Leek-Groningen | 7,8 | 7,8 | 7,8 | 0,0 | Afgerond | 2016-2020 | 2020-2025 | |
26 | Blauwe Loper | 4,6 | 4,6 | 4,6 | 0,0 | Afgerond | Afgerond | Afgerond | |
27 | Zwolle-Herfte | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 0,0 | Afgerond | Afgerond | Afgerond | |
28 | Hoogezand Knijpsbrug en omgeving | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 0,0 | 2016-2020 | 2020-2021 | 2021-2025 | |
29 | Doorfietsroute Groningen-Haren(-Zuidlaren) (projecttrekker gemeente Groningen) | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,0 | Afgerond | Afgerond | Afgerond | |
31 | Verkeersknoop Winschoten - A7 (Blauwe Roos) | Afgerond | Afgerond | 2024-2025 | |||||
- Aanpassing bestaande infrastructuur | |||||||||
- No-regretmaatregelen | |||||||||
Totaal | 1.414,9 | 183,1 | 1.596,6 | 1.299,0 | 206,4 |
Overzicht RSP-projecten: Voornaamste risico's per project
Generieke risico's
De volgende risico’s zijn momenteel voor alle projecten van toepassing:
- Vertraging door stagnerende grondverwerving;
- Kans op vertraging en/of extra kosten als gevolg van de coronapandemie en personeelsschaarste;
- Stijgende grondstof- en energieprijzen door de oorlog in Oekraïne.
In de risicoreservering van de projecten houden we hier ook rekening mee.
Voor het RSP-programma geldt in zijn algemeenheid dat kostenstijgingen als gevolg van bijvoorbeeld onvoorziene omstandigheden en wijziging van de scope van projecten binnen het beschikbare RSP-budget moeten worden opgevangen.
Concrete Projecten | trekker | (voornaamste) overige partijen | risico |
---|---|---|---|
Aanpak Ring Zuid | RWS | provincie Groningen, gemeente Groningen en Combinatie Herepoort |
|
Spoor Leeuwarden - Groningen | Provincies Groningen en Fryslân | gemeenten en ProRail |
|
Infra Q-liners en HOV-bus / | provincie | gemeenten, Rijk, Regio Groningen-Assen |
|
Projecten Regionaal Mobiliteitsfonds | trekker | (voornaamste) overige partijen | risico |
---|---|---|---|
Groningen Spoorzone | provincie | gemeente Groningen, ProRail, NS, Rijk |
|
Bedum - oostelijke ontsluiting | provincie | gemeente Bedum, Friesland Campina Domo, ProRail, ministerie IenW |
|
Reactivering spoorlijn Veendam-Stadskanaal | provincie | gemeenten, ProRail, STAR, ministerie IenW, ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) |
|
N33 Midden | provincie en RWS | ministerie IenW, provincie en gemeenten |
|
Wunderline | provincie | ProRail, ministerie IenW, Duitse partners |
|