Paragrafen

Verbonden partijen

Rechtsvorm:

Naamloze vennootschap

Vestigingsplaats:

Eelde

Doelstelling:

Groningen Airport Eelde N.V. houdt zich bezig met het beheer, de exploitatie en de verdere ontwikkeling van de luchthaven Eelde. De luchthaven is een belangrijk onderdeel van de publieke basis infrastructuur van Noord-Nederland. Het investeren in de concurrentiekracht van de luchthaven vergroot de aantrekkingskracht van de regio als vestigingslocatie voor bedrijven, wat een voorwaarde is voor verdere groei van de werkgelegenheid bovenop de bestaande directe en indirecte werkgelegenheid die wij hiermee behouden. In de strategie 2024-2033 is naast de economische rol van de luchthaven ook veel aandacht voor de maatschappelijke rol van de luchthaven. Het gaat dan om o.a. om innovatie, duurzaamheid en educatie.  

Ontwikkelingen:

In 2023 heeft de luchthaven een nieuwe strategie 2024-2033 met financiële onderbouwing opgesteld en aan de aandeelhouders aangeboden met daarin ook het verzoek voor een overheidsbijdrage voor de kosten en investeringen in openbare vliegveiligheid (NEDAB). In december 2023 heeft Provinciale Staten het Statenvoorstel behandelend en ingestemd met het beschikbaar stellen van maximaal € 22,994 miljoen voor de komende tien jaar aan NEDAB-subsidie.
In 2023 is een MIRT-subsidie van € 6,5 miljoen beschikbaar gesteld door het Rijk voor een veilige ontsluiting van het te ontwikkelen bedrijventerrein Bravo op de luchthaven. Begin 2024 zijn Schiphol en GAE een samenwerking aangegaan. De samenwerking richt zich nu eerst vooral op routeontwikkeling en de ontwikkeling van commercieel vastgoed op GAE. In 2024 heeft de gemeenteraad van Tynaarlo ingestemd met het besluit om haar aandelenbelang van 14% te vervreemden onder de voorwaarde dat GAE de aandelen zelf verkrijgt. De aandelentransactie is in 2024 geëffectueerd en is de gemeente Tynaarlo geen aandeelhouder meer. Tot slot is eind 2024 een amendement aangenomen door de Tweede Kamer om naast de MIRT-subsidie ook € 6,5 miljoen uit het Mobiliteitsfonds beschikbaar te stellen voor investeringen in de  bereikbaarheid (rotonde en OV-hub). Op 18 juli 2024 heeft GAE formeel de aanvraag voor een luchthavenbesluit ingediend bij het ministerie van IenW. Het ontwerp-luchthavenbesluit ligt sinds 7 februari 2025 voor zienswijzen ter inzage. Het ministerie heeft de ambitie om het Luchthavenbesluit Groningen Airport Eelde per start van het gebruiksjaar op 1 november 2025 in werking te laten treden.

Financieel belang:

De aandelen in Groningen Airport Eelde N.V. worden gehouden door de provincies Groningen en Drenthe (ieder 30%), FB Oranjewoud Participaties (26%) en GAE zelf (14%).

Bestuurlijk belang:

De provincie Groningen is vertegenwoordigd in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

Mogelijke risico's:

Risico's blijven beperkt tot de omvang van de kapitaalinbreng.

Financiële kengetallen:

Jaarrekening 2023:

Jaarrekening 2024:

- Eigen vermogen

€ 9,3 miljoen

€ 9,0 miljoen

- Vreemd vermogen

€ 3,0 miljoen

€ 1,8 miljoen

- Solvabiliteit

75%

83%

- Resultaat

-/- € 212.088

-/- € 348.601

Provinciale bijdrage 2024:

€ 1,838 miljoen (NEDAB)

Programma: Economie
Deelprogramma: Economie en werkgelegenheid

Deze pagina is gebouwd op 05/23/2025 15:46:43 met de export van 05/23/2025 12:21:45