Paragrafen

Grote transities

Met het vaststellen van de Groningse Digitaliseringsstrategie door uw Staten eind 2021, heeft de provincie haar digitale ambitie uitgesproken. De beleidsdoelen uit de drie programmalijnen in de Groningse Digitaliseringsstrategie zijn uitgewerkt naar zes uitvoeringssporen. Onderstaand zijn deze zes sporen weergegeven en zijn per spoor de belangrijkste resultaten voor 2024 benoemd.

Voor de uitvoering van de digitaliseringsstrategie zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld om de inhaalslag (scenario 2) te maken. Daardoor zijn we voor 2025 in staat om de ambities te realiseren uit de Groningse Digitaliseringsstrategie. Het uitvoeringsprogramma is dus op stoom gekomen en we zijn gestart met een groot aantal projecten. Omdat de strategie echter doorloopt tot 2028 zijn ook na 2025 middelen nodig.

In 2023 zagen we ons geconfronteerd met impactvolle ontwikkelingen als de oorlog in Oekraïne, hierdoor zagen we over de hele linie een sterke toename van risico’s op het gebied van digitale veiligheid. Deze risico's zijn in 2024 alleen nog maar toegenomen. In een sterk veranderende omgeving waarin een steeds hogere mate van afhankelijkheid ontstaat van digitale dienstverlening en interactie nemen de risico's op het gebied van informatiebeveiliging en bedrijfscontinuïteit in een steeds hoger tempo toe. Transparantie en open data hebben direct gevolgen voor de veiligheid. Het inzicht geven in ons handelen en het transparant maken van besluitvormingsprocessen stelt hogere eisen op het gebied van digitale veiligheid. Deze digitalisering zorgt echter ook voor een toename van bedreigingen van de digitale veiligheid. Jaarlijks neemt cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit met ruim 25% toe. Als organisatie moeten we dan ook blijvend, maar ook steeds meer investeren in een veilige digitale informatiehuishouding en invulling geven aan het uitvoeren van onze misse om een gedreven, betrouwbare en vernieuwende organisatie te zijn, maar ook te blijven.

Binnen de organisatie kan hier tot nu toe adequaat op gehandeld worden, maar over de hele linie legt dit additioneel beslag op mensen en middelen en zorgt hiermee voor extra werkdruk binnen de ICT-organisatie. Procedures en werkinstructies zijn (en worden continu) aangescherpt en het beheersen van (cyber)securityrisico’s vormt hierdoor meer en meer een integraal onderdeel van de dagelijkse operatie binnen de provincie Groningen. Het niet adequaat acteren kan leiden tot grote risico’s voor bedrijfscontinuïteit, risico’s op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. Deze ontwikkelingen leidt tot extra inzet van mensen en middelen en heeft impact op de beschikbare capaciteit voor andere trajecten. In 2024 is interprovinciaal gestart met een gezamenlijke impactanalyse voor de NIS2-richtlijn (Network Information and Security directive ofwel de cyberbeveiligingswet). Daardoor worden de teugels op het gebied van security verder aangehaald.

Op het gebied van privacy zien we dat de Autoriteit Persoonsgegevens steeds strakker handhaaft. Zo is provincie Zuid-Holland beboet als gevolg van het onvoldoende beschermen van persoonsgegevens.

De in 2024 beschikbaar gestelde middelen zijn besteed aan continuïteit van de huidige dienstverlening, waarbij we de achterstand deels hebben ingelopen. Tevens is gestart met een groot aantal projecten om te voldoen aan wetgeving en hebben we in kaart welke nieuwe wetgeving met impact op digitalisering op de provincie af komt.

Uitwerking doelen 2024

Spoor e-dienstverlening

  • Realiseren van een voorziening waarmee inwoners en bedrijven conform relevante wetgeving zoals de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) en de Wet digitale overheid (Wdo) provinciale producten en diensten kunnen aanvragen en de status van hiervan kunnen volgen.

Resultaat
De aanbesteding voor het E-dienstverleningsplatform is inmiddels afgerond. De technische en functionele architectuur is vastgesteld en op basis daarvan is gestart met de implementatie van het e-dienstverleningsplatform.

  • Doorontwikkelen van de 'single digital gateway' (SDG) zodat we de provinciale producten en diensten ook beschikbaar maken voor Europese ingezetenen.

Resultaat
De producten van de SDG zijn beschikbaar gemaakt op Your Europe .

Spoor openbaar maken en publiceren 

  • Actief en passief openbaar maken van provinciale informatie volgens de Wet open overheid (Woo). Een nadere toelichting hierop is te vinden in paragraaf 8 Openbaarheid (Wet open overheid), 8.2.1 Actieve openbaarmaking en 8.2.2 Passieve openbaarmaking (Woo-verzoeken).

Spoor informatiebeheer

  • Het volgens wet- en regelgeving opslaan en bewaren van alle informatie die de provincie in haar bezit heeft. Een nadere toelichting hierop is te vinden in paragraaf 8 Openbaarheid (Wet open overheid), 8.2.3 Verbetering van de informatiehuishouding.

Spoor flexibel en robuust fundament

  • Leggen van een fundament voor de digitale bedrijfsvoering en digitale dienstverlening. In 2024 zal specifiek aandacht zijn voor de digitale werkplek en diverse technische basisvoorzieningen.

Resultaat

    • Technische oplossing voor cloudopslag (Azure landingszone) is ontworpen, gerealiseerd en er is gestart met inbeheername.
    • Integratievoorziening is ontworpen en gerealiseerd voor koppelingen tussen systemen.
    • Gemoderniseerd e-mailsysteem (Exchange online) gerealiseerd.
    • Deelproject telefonie is afgerond.
    • Ontwerp 'vernieuwing netwerkinfrastructuur' is afgerond.
    • Beveiligingsmaatregel 'firewall' is vervangen.
    • Er is gestart met vervanging WAN/LAN-omgeving.

Spoor communicatie

  • Digitaal toegankelijk maken en beter onder beheer brengen van diverse provinciale websites en publicaties.

Resultaat

    • Er is per 1 maart 2024 een kwartiermaker 'accessibility officer' aangesteld.
    • De inventarisatie van de provinciale websites is afgerond. Eind 2024 waren er 74 websites.
    • Voor 37 van de 74 websites is een toegankelijkheidsonderzoek uitgevoerd. (Resterende 37 toegankelijkheidsonderzoeken zijn gepland in eerste halfjaar 2025.)
    • Provincie Groningen voldoet in het vierde kwartaal van 2024 voor 77% aan de wettelijke vereisten van digitale toegankelijkheid tegenover 3% in het eerste kwartaal van 2024. Wij zijn gestegen van plek 12 naar plek 4 op de interprovinciale ranglijst. Dit komt door het aantal uitgevoerde en geplande toegankelijkheidsonderzoeken en door het plaatsen van toegankelijkheidsverklaringen op de websites. N.B. Het percentage heeft geen betrekking op de mate van toegankelijkheid van websites van de provincie Groningen.
    • Nieuw aanvraagproces voor nieuwe websites is afgerond om wildgroei in web sites te voorkomen.

Spoor data gedreven werken

  • Ontwikkelen van een dataplatform en dataportaal;
  • Organiseren van ethisch verantwoord omgaan met data;
  • Ontwikkelen van een dataleertraject voor medewerkers;
  • Starten met een 'data community' in de provincie.

Resultaat

    • Inventarisatie beheerde data in provinciale organisatie is afgerond.
    • Dataweek 2024 is uitgevoerd in het kader van het op gang brengen van een beweging. Hieruit is een interne datacommunity voortgekomen.
    • Vooronderzoek AI-ondersteuning fase 1 is afgerond.
    • Demo applicatie Digital Twin is afgerond.
    • Definitie informatie- en data-architectuur is afgerond.
    • Opstellen datavisie en -strategie is afgerond.
    • Voorbereiding dataplatform is gestart.
Deze pagina is gebouwd op 05/23/2025 15:46:43 met de export van 05/23/2025 12:21:45