4.1. Mobiliteit
Beleidsdoel Publieke mobiliteit
Beleidsdoel Publieke mobiliteit |
---|
Een dekkend netwerk van publieke mobiliteit bestaande uit trein, bus en hubtaxi van voldoende kwaliteit en veiligheid
Indicatoren | ||||||||
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
Klantwaardering regionaal openbaar vervoer waarvoor provincie concessie verleent (trein respectievelijk bus)1) Landelijke waarde | 7,7 7,8 | 7,4 resp. 7,9 7,5 resp. | 7,8 resp. 7,9 7,7 resp. 7,9 | 7,7 resp. 8,0 7,7 | 7,5 resp. 7,5 | 7,5 resp. 7,5 | ||
Eigen indicatoren | ||||||||
Reizigersgroei HOV 2) | gelijk aan 2019 | |||||||
Reizigersgroei OV geheel 2) | gelijk aan 2019 | |||||||
- HOV: trein (reizigerskilometers) | 130,5 mln. | 127,7 mln. | 138,7 | 148,9 | ||||
- HOV: bus (passagiers) 2) | 6,9 mln. | 10,2 mln. | 10,6 mln. | 12,3 mln. | ||||
- Overig OV (GD en KLOV) | 7,1 mln. | 9,7 mln. | 10,3 mln. | 11,9 mln. | ||||
Punctualiteit trein en bus: | ||||||||
- Percentage treinen dat maximaal binnen 180 seconden (3 minuten) aankomt op de eindbestemming en hoofdstation Groningen | 95,4% 3) | 94,3% 3) | 94,7% | 97,5% | 95% | |||
- Percentage treinen komt maximaal binnen 300 seconden | 97,9% | 97,3% | 97,7% | 97,8% | 99% | |||
- Percentage van de bussen dat te vroeg vertrekt van knooppunten (stations en hubs) | 2,3% | 3,9% | 0% | |||||
- Percentage van de bussen dat maximaal binnen 180 seconden | 84,9% | 87,9% | 100% | |||||
Hubs: | ||||||||
- Percentage dat voldoet aan de kwaliteit die is opgenomen in het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit | 25% | 45% | 50% | 100% | ||||
- Percentage Groninger hubs waarop deelmobiliteit wordt aangeboden | 22% | 22% | 15% | 30% | ||||
- Waardering hubs door gebruikers (rapportcijfers) 4) | n.v.t. | 6,5 | 6,8 | 7,0 |
NB. Bovenstaande indicatoren worden jaarlijks gemeten en gerapporteerd.
- Bron: OV-klantenbarometer.
- De cijfers over het betreffende jaar zijn normaliter pas bekend in de maand mei van het opvolgende jaar. De realisatiecijfers voor HOV bus en Overig OV zijn in 2023 op een nieuwe wijze tot stand gekomen. Dit heeft in de systemen ook invloed op voorgaande jaren, de realisatiecijfers 2019 tot en met 2022 zijn daarom aangepast. Maar duidelijk is wel zichtbaar dat het aantal busreizigers weer richting de aantallen gaan van pre-corona.
- De concessie stelt dat de punctualiteitscijfers gecorrigeerd dienen te worden voor vertragingen die niet aan Arriva verwijtbaar zijn. In de hier opgenomen cijfers heeft deze correctie nog niet plaatsgevonden.
- De waardering voor de hubs wordt tweejaarlijks uitgevraagd, dat wordt voor het eerst in 2024 gedaan. Daarom is de streefwaarde voor 2025 (7,0) in de Begroting 2025 verschoven naar 2026.
Prioriteiten |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
groen | In het door PS vastgestelde Programma Mobiliteit en het bijbehorende door GS vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit zijn de kaders voor het mobiliteitsbeleid neergezet aan de hand van zes beleidsdoelen. Hieronder zijn de activiteiten voor het beleidsdoel publieke mobiliteit uiteengezet. Deze activiteiten zijn de nadere uitwerking van de kaders uit het Programma en Uitvoeringsprogramma Mobiliteit. |
Regulier |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| oranje |
|
| oranje |
|
| groen |
|
| ||
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
oranje |
| |
| groen |
|
| groen |
|
Zie ook paragraaf 10. Grote transities. | ||
| oranje |
In de vastgestelde dienstregeling 2025 zijn bij beide dienstregelingsvoorstellen de buslijnen opgenomen waar met de aangenomen moties M415 Busje komt zo? en M002 In stand houden buslijnen (2) door uw Staten om is verzocht. |
Bijdrage Verbonden partij OV-bureau Groningen-Drenthe aan beleidsdoel |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
| groen |
|
Beleidsdoel Actieve mobiliteit
Beleidsdoel Actieve mobiliteit |
---|
Meer mensen op de fiets, om daarmee bij te dragen aan de bereikbaarheid van onze provincie, aan duurzaamheid en aan de gezondheid van onze inwoners; daarnaast een afname van het aantal (ernstige) ongevallen met betrokkenheid van fietsers
Indicatoren | ||||||||
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
N.v.t. | ||||||||
Eigen indicatoren | ||||||||
Stijging van het fietsgebruik1) | 2,39 | 2,97 | 3,04 | n.n.b. | 18% meer t.o.v. 2017 | |||
Tevredenheid fietsers | 7,4 | n.v.t. | 7,5 | 7,5 | 7,5 | |||
Aantal slachtoffers onder fietsers terugbrengen naar nul in 2050 | 276 | 355 | 374 | 396 | 25% | |||
Tevredenheid van fietsers over het routenetwerk van recreatieve fietsverbindingen in de provincie 4) | 8,0 | n.v.t. | 7,9 | 8,0 | ||||
Waardering van gebruikers voor de fietsvoorzieningen bij OV-punten5) | 6,8 | n.v.t. | 6,8 | 7,5 | 7,5 | |||
Waardering van het wandelknoopuntennetwerk | 7,8 | n.v.t. | n.v.t. | 7,9 | ||||
Lengte van het wandelknooppuntennetwerk | 3011 km | 3011 km | 3011 km | 3011 km | 2% extra km | |||
Knelpunten in openingstijden en bediening van onze vaarwegen verminderen8) | n.v.t. | n.v.t. | geen ver-slech-tering huidige situatie |
- Deze indicator wordt jaarlijks gemeten en gerapporteerd. Bron is landelijke ODIN-data, uitgedrukt in fietskilometers per persoon per dag. Doelstelling is in lijn met de landelijke doelstelling van Tour de Force: 20% meer fietskilometers in 2027 ten opzichte van 2017.
- Deze indicator wordt tweejaarlijks gemeten en gerapporteerd door middel van een fietsenquête onder inwoners. NB. Realisatie 2022 is bij beide indicatoren gecorrigeerd omdat de foutieve data waren geraadpleegd: resp. van 7,3 naar 7.4 en van 6,7 naar 6,8.
- Het aantal fietsslachtoffers in 2024 betreft het voorlopige cijfer. Inmiddels is het aantal fietsslachtoffers voor 2023 definitief vastgesteld en daarmee is het cijfer gewijzigd van 373 naar 374. We zien helaas dat het aantal fietsslachtoffers toeneemt in plaats van de gewenste afname. Dit is een landelijke trend. Zie hoofdstuk Verkeersveiligheid voor meer toelichting.
- De invulling van deze indicator is gewijzigd ten opzichte van het Programma Mobiliteit; het doel is hetzelfde, maar de manier van meten is aangepast. Oorspronkelijk werd de kwaliteit van het routenetwerk van recreatieve fietsverbindingen gemonitord door middel van een tweejaarlijks onderzoek van het Landelijk Fietsplatform (Kwaliteitsmonitor fietsregio's). Gelet op een gewijzigde onderzoeksmethode in 2022 (met een trendbreuk als gevolg) en onzekerheid over de continuïteit van het onderzoek, wordt vanaf 2024 uitgegaan van het rapportcijfer dat inwoners van onze provincie het fietsknooppuntennetwerk geven. Dit rapportcijfer meten we door middel van de fietsenquête die we als provincie zelf tweejaarlijks uitvoeren.
- Als waarderingscijfer voor fietsvoorzieningen bij OV-punten streven we naar een rapportcijfer 7,5. Helaas scoren we daarop nog onvoldoende. We verklaren dit door de vertraging op de projecten voor extra fietsenstallingen bij treinstations en bushaltes. Zie toelichting bij de prestaties.
- Deze indicator wordt vierjaarlijks gemeten en gerapporteerd door het Routebureau Groningen.
- Deze informatie kan jaarlijks worden opgevraagd bij het Routebureau Groningen.
- De vaarwegennota wordt nog vastgesteld, en daarna vindt de uitvoering van beleid plaats. Dit is nog niet gereed in 2025, waardoor er voor 2025 geen streefwaarden opgenomen kunnen worden.
Prioriteiten |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
groen | In het door PS vastgestelde Programma Mobiliteit en het bijbehorende door ons vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit zijn de kaders voor het mobiliteitsbeleid neergezet aan de hand van zes beleidsdoelen. Hieronder zijn de activiteiten voor het beleidsdoel actieve mobiliteit uiteengezet. Deze activiteiten zijn de nadere uitwerking van de kaders uit het Programma en Uitvoeringsprogramma Mobiliteit. |
Regulier |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| oranje |
|
| oranje |
|
| groen |
|
| groen |
|
| oranje |
|
| groen |
|
| groen |
|
Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
N.v.t. |
Beleidsdoel Goederenvervoer en logistiek
Beleidsdoel Goederenvervoer en logistiek |
---|
In samenwerking met logistieke partners versterken, verslimmen, vergroenen en verduurzamen van logistieke netwerken
Indicatoren | ||||||||
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
N.v.t. | ||||||||
Eigen indicatoren | ||||||||
Aandeel wegtransport in totaal goederenvervoer | n.v.t. | -5% | ||||||
Aandeel beroepsvaart in totaal goederenvervoer | n.v.t. | +5% | ||||||
Aandeel spoorvervoer in totaal goederenvervoer | n.v.t. | geen afname | ||||||
Zero-emissie goederenstromen over de weg | n.v.t. | binnenstad | ||||||
Aantal OV-hubs die tevens een belangrijke logistieke functie hebben | n.v.t. | 2 | ||||||
Aantal openbare laadlocaties voor goederenvervoer | n.v.t. | p.m. |
N.B. Bovenstaande indicatoren worden vijfjaarlijks gemeten en gerapporteerd.
Prioriteiten |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
groen | In het door PS vastgestelde Programma Mobiliteit en het bijbehorende door ons vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit zijn de kaders voor het mobiliteitsbeleid neergezet aan de hand van zes beleidsdoelen. Hieronder zijn de activiteiten voor het beleidsdoel goederenvervoer en logistiek uiteengezet. Deze activiteiten zijn de nadere uitwerking van de kaders uit het Programma en Uitvoeringsprogramma Mobiliteit. |
Regulier |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
| groen |
|
| ||
| groen |
|
| groen |
|
oranje |
| |
| ||
| oranje |
|
| oranje |
|
| oranje |
|
| ||
| groen |
|
| oranje |
|
| groen |
|
| groen |
|
| oranje |
|
Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
N.v.t. |
Beleidsdoel Infrastructuur
Beleidsdoel Infrastructuur |
---|
Een goed functionerend wegennet, vaarwegennet en fietsnetwerk van voldoende kwaliteit, in samenhang met de ruimtelijke en maatschappelijke opgaven
Indicatoren | ||||||||
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
N.v.t. | ||||||||
Eigen indicatoren | ||||||||
Percentage weglengte kernwegennet (provinciale wegen en fietspaden) dat voldoet aan onze kwaliteitseisen | 15% | |||||||
Percentage lengte kernvaarwegennet dat voldoet aan eisen vaarwegklasse1) | ||||||||
De onderhoudsachterstand van de wegen bedraagt niet meer dan de landelijke norm van 7-9%2) | 8% | 8% | 8% | 8% | 7-9% | 7-9% | ||
CO2-neutrale en circulaire infrastructuur3) | ||||||||
Aantal wegvakken/kruispunten op provinciale wegen waar bus vertraging oploopt | 0 | |||||||
Gebruik doorfietsroutes: | +28% | +29% | +20% | |||||
Gebruik regionale hoofdfietsroutes: | +10% |
N.B. Bovenstaande indicatoren worden vijfjaarlijks gemeten en gerapporteerd, tenzij anders aangegeven.
- De vaarwegennota wordt nog vastgesteld, en daarna vindt de uitvoering van beleid plaats. Dit is nog niet gereed in 2025 waardoor er voor 2025 geen streefwaarden kunnen worden opgenomen. Streefwaarde voor 2030 is 30% (zie Programma Mobiliteit ).
- Deze indicator wordt jaarlijks gemeten en gerapporteerd.
- Zie gedetailleerde uitwerking routekaart groene infrastructuur (Uitvoeringsprogramma Mobiliteit).
- De invulling van deze indicator is gewijzigd ten opzichte van het Programma Mobiliteit; het doel is hetzelfde, maar de manier van meten is aangepast. Voor de doorfietsroutes en regionale hoofdfietsroutes vergelijken we het aantal fietsers in het jaar voordat het eerste begin van de betreffende fietsroute is gerealiseerd met jaar waarvan de laatste fietsteldata beschikbaar is na realisatie van de fietsroute. Het verschil drukken we per doorfietsroute procentueel uit, waarna we het gemiddelde van deze procentuele toenames als indicator van de toename in het fietsgebruik hanteren. Deze indicator wordt jaarlijks gemeten en verantwoord. N.B. In de Begroting 2024 was per abuis voor 2025 nog de oude streefwaarde voor gebruik regionale hoofdfietsroutes (namelijk +5%) opgenomen.
Prioriteiten |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
groen | In het door PS vastgestelde Programma Mobiliteit en het bijbehorende door ons vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit zijn de kaders voor het mobiliteitsbeleid neergezet aan de hand van zes beleidsdoelen. Hieronder zijn de activiteiten voor het beleidsdoel infrastructuur uiteengezet. Deze activiteiten zijn de nadere uitwerking van de kaders uit het Programma en Uitvoeringsprogramma Mobiliteit. |
Regulier |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
| ||
| oranje |
|
| oranje |
|
| oranje |
|
| oranje |
|
| oranje |
|
| oranje |
|
| groen |
|
| oranje |
|
| oranje |
|
| ||
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| oranje |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| ||
| groen |
|
| groen |
|
| oranje |
|
| groen |
|
| oranje |
|
| groen |
|
| ||
| oranje |
|
| oranje |
|
| oranje |
|
| oranje |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
N.v.t. |
Beleidsdoel Slimme en groene mobiliteit
Beleidsdoel Slimme en groene mobiliteit |
---|
Het verduurzamen en slimmer maken van mobiliteit en infrastructuur
Indicatoren | ||||||||
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
N.v.t. | ||||||||
Eigen indicatoren | ||||||||
Aandeel zero-emissie voertuigen in de vloot treinen en bussen van onze OV-concessies: | 100% van de nieuw instromende voertuigen | 100% van de nieuw instromende voertuigen | 100% van de nieuw instro-mende voertuigen | 100% van de nieuw instromende voertuigen | ||||
- Bus 1) | 50% huidige bus-vloot zero- emissie, rest rijdt op HVO | 158 ZE-bussen en een 6-persoonstaxibus op waterstof | eerste 8-persoonsbus op waterstof en eerste Q-liners zero emissie | |||||
- Trein | n.v.t. | n.v.t. | bouw eerste zero- emissie waterstoftreinen 2) | |||||
Instroom autonome voertuigen in publieke mobiliteit | 100%: | n.v.t. | Één pilot gereed met autonome proces-sen op bus-remise; eerste treinen voor-zien van ATO (GoA2) worden opgenomen in de dienstregeling3) | |||||
Tevredenheid over beschikbaarheid openbare laadinfrastructuur | n.v.t. | n.v.t. | minstens | |||||
Aandeel zero-emissie eigen provinciaal wagenpark | 100%: | n.v.t. | 80% van de lichte voer-tuigen, |
N.B. Bovenstaande indicatoren worden vijfjaarlijks gemeten en gerapporteerd.
- De eerste achtpersoonsbus op waterstof is niet mogelijk binnen de gestelde gewichtsklasse. Daarom is een zespersoonsbus aangeschaft. Met aanschaf van de zero-emissiebussen (ZE) zorgen we ervoor dat we eind 2026 95% van de huidige busvloot zero-emissie is.
- In 2025 worden de eerste waterstoftreinen nog niet gebouwd, omdat uit de aanbesteding hiervoor geen aanbod van één van de treinfabrikanten is gekomen. We verkennen nu verschillende mogelijkheden om toe te werken naar zero-emissietreinen, waarbij het leasen van een aantal treinen een optie kan zijn. Ons doel blijft inzet op zero emissie treinen.
- In 2025 kunnen er nog geen treinen voorzien van ATO (Automatic Train Operation) worden opgenomen in de dienstregeling omdat de nieuwe treinen die hiervoor geschikt zijn, nog niet beschikbaar zijn. Omdat de aanbesteding voor de eerste vier waterstoftreinen gestopt kunnen deze ook niet met ATO uitgerust worden. Wel test er al een tijd een NS-trein met ATO op het opstelterrein De Vork.
Prioriteiten |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
groen | In het door PS vastgestelde Programma Mobiliteit en het bijbehorende door ons vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit zijn de kaders voor het mobiliteitsbeleid neergezet aan de hand van zes beleidsdoelen. Hieronder zijn de activiteiten voor het beleidsdoel slimme en groene mobiliteit uiteengezet. Deze activiteiten zijn de nadere uitwerking van de kaders uit het Programma en Uitvoeringsprogramma Mobiliteit. |
Regulier |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
| ||
| oranje |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| oranje |
|
| rood |
|
| oranje |
|
| groen |
|
| ||
| groen |
|
| oranje |
|
| groen |
|
| ||
| oranje |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| oranje |
|
| oranje |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
N.v.t. |
Beleidsdoel Verkeersveiligheid
Beleidsdoel Verkeersveiligheid |
---|
Het verbeteren van de verkeersveiligheid in de provincie Groningen met als doel in 2050 nul verkeersslachtoffers
Indicatoren | ||||||||
Realisatiewaarden | Streefwaarden | |||||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Verplichte indicatoren (BBV) | ||||||||
N.v.t. | ||||||||
Eigen indicatoren | ||||||||
Minder verkeersslachtoffers t.o.v. 2019 (voorkomen van ongevallen met letsel)1) | 16 758 gewon-den | 20 999 gewon-den | 32 1067 gewon-den 2) | 23 doden 1117 gewon-den | ||||
Percentage wegen zoveel mogelijk ingericht volgens richtlijnen Duurzaam Veilig1) | n.v.t. | |||||||
Deelname verkeerseducatie-activiteiten programma Gedragsbeïnvloeding/ Verkeerswijzer Groningen3) | n.v.t. | 80.000 | 80.000 | |||||
Vermindering verkeersovertredingen1) | n.v.t. |
N.B. Bovenstaande indicatoren worden vijfjaarlijks gemeten en gerapporteerd.
- Voor deze indicatoren geldt dat het effect van de maatregelen op langere termijn verwacht wordt. Er kunnen daarom voor de komende jaren geen streefwaarden aangegeven worden. Wel wordt verantwoord wat de voortgang is.
- Het aantal gewonden is een voorlopig cijfer.
- Verantwoording over de sub-indicatoren Verkeerseducatie is onder prestaties opgenomen.
Prioriteiten |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
Programma Mobiliteit provincie Groningen N.B. Maatregelen voor het vergroten van de verkeersveiligheid van fietsverkeer zijn opgenomen onder het beleidsdoel Actieve mobiliteit. | groen | In het door PS vastgestelde Programma Mobiliteit en het bijbehorende door ons vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit zijn de kaders voor het mobiliteitsbeleid neergezet aan de hand van zes beleidsdoelen. Hieronder zijn de activiteiten voor het beleidsdoel verkeersveiligheid uiteengezet. Deze activiteiten zijn de nadere uitwerking van de kaders uit het Programma en Uitvoeringsprogramma Mobiliteit. |
Regulier |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
| groen |
|
| oranje |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| oranje |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
|
| groen |
met politie en Cumela is gestart. |
| ||
| ||
| groen |
|
| ||
| groen |
|
| oranje |
|
| ||
| oranje |
|
| ||
| groen |
|
| ||
| groen |
|
| ||
| oranje |
de N969 Rhederbrug - Duitse grens in 2025 starten met een pilot Gedragsmaatregelen.
|
| ||
| groen |
|
| ||
| groen |
|
Bijdrage Verbonden partij aan beleidsdoel |
---|
Prestatie | Voort-gang | Toelichting |
---|---|---|
N.v.t. |