Paragrafen

Lokale heffingen

Onder lokale lastendruk wordt verstaan hoe de lokale lastendruk zich verhoudt ten opzichte van de landelijke lastendruk. Hierbij is voornamelijk de hoogte van de opcentenheffing van toepassing.
Wij hebben ons eigen tarief per 1 januari 2024 niet verhoogd. Het tarief bedraagt 95,7 opcenten.
Op de ranglijst van provincies van Nederland neemt de provincie Groningen de derde plaats in, na Zuid-Holland en Gelderland. De gemiddelde automobilist in onze provincie betaalde in 2024 per voertuig € 245 aan provinciale opcenten motorrijtuigenbelasting. Deze berekening is gebaseerd op de gewichtsverdeling per ultimo 2024.

Het hiernavolgende overzicht toont de ontwikkeling van ons tarief ten opzichte van het landelijk gemiddelde en het maximaal toegestane tarief en verder het stijgingspercentage in 2022, 2023 en 2024 van deze grootheden. Het wettelijk maximumtarief is per 1 januari 2024 bijgesteld aan de ontwikkeling van het prijspeil tot 138,3 opcenten. Het percentage waarmee het maximum aantal opcenten jaarlijks verandert heeft geen normerende werking naar provincies. Provincies mogen zelf besluiten over de mate waarin de tarieven stijgen.
De enige begrenzing zit in de absolute hoogte van het maximum aantal opcenten.

Tabel 18. Ontwikkeling opcenten motorrijtuigenbelasting in de jaren 2022 tot en met 2024

Aantallen opcenten

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Realisatie 2024

provincie Groningen

94,5

95,7

95,7

landelijk gemiddelde

83,7

84,7

87,4

provincie Groningen als % van landelijk gemiddelde

112,9

113,0

109,5

wettelijk maximum

118,4

125,8

138,3

provincie Groningen als % van wettelijk maximum

79,9

76,1

69,2

Stijgingspercentages tarieven per 1 januari

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Realisatie 2024

provincie Groningen

1,3%

1,2%

0,0%

landelijk gemiddelde

0,1%

1,2%

3,2%

wettelijk maximum

1,3%

6,3%

9,9%

In onderstaande tabel zijn de gehanteerde tarieven voor de opcentenheffing in de afzonderlijke provincies opgenomen. Daaruit blijkt dat in 2023 de provincie Groningen, samen met de provincie Zuid-Holland het hoogste aantal opcenten heft, wanneer we interprovinciaal de hoogte van het opcententarief vergelijken.

Tabel 19. Tarieven opcenten mrb in de twaalf provincies

Provincie

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Groningen

88,6

89,3

90,4

91,8

93,3

94,5

95,7

95,7

Fryslân

69,4

70,0

71,1

87,0

87,0

87,0

87,0

89,6

Drenthe

92,0

92,0

92,0

92,0

92,0

92,0

92,0

92,0

Overijssel

79,9

79,9

79,9

79,9

79,9

79,9

79,9

82,2

Gelderland

89,2

89,2

89,2

87,2

89,5

90,6

93,0

97,9

Flevoland

78,2

79,0

79,8

80,6

81,4

82,2

82,2

83,0

Utrecht

72,6

72,6

72,6

73,6

74,9

77,5

79,4

81,9

Noord-Holland

67,9

67,9

67,9

67,9

67,9

67,9

67,9

77,4

Zuid-Holland

91,4

90,4

90,4

90,4

90,4

91,8

95,7

98,7

Zeeland

82,3

82,3

89,1

89,1

89,1

82,3

84,4

84,4

Noord-Brabant

76,1

76,1

76,1

78,0

78,4

79,6

80,8

82,8

,8

Limburg

77,9

77,9

77,9

77,9

77,9

79,1

80,6

83,1

Gemiddeld tarief

80,5

80,5

81,4

83,0

83,5

83,7

84,7

87,4

Maximaal tarief

110,0

111,8

113,2

115,0

116,8

118,4

125,8

138,3

Er is een relatie tussen de opcentenheffing en de algemene uitkering uit het Provinciefonds.
De verdeling tussen de provincies van de totale omvang van het Provinciefonds is gebaseerd op verdeelmaatstaven waaronder de theoretische opbrengst voor de motorrijtuigenbelasting.
In het verdeelmodel Provinciefonds wordt de opbrengst per opcent motorrijtuigenbelasting als negatieve inkomstenmaatstaf gehanteerd. De opbrengst per opcent wordt vervolgens voor elke provincie vermenigvuldigd met een verrekentarief van 65,9 opcenten.
De hoogte van de door de provincies vastgestelde tarieven heeft dus geen invloed op de algemene uitkering uit het Provinciefonds.
Met deze maatstaf wordt beoogd de tussen de provincies bestaande verschillen in belastingcapaciteit te compenseren. In situaties waarin het totale provinciale belastinggebied groter van omvang wordt en/of waarin ons aandeel in het totale provinciale belastinggebied afneemt zal de compensatie via het Provinciefonds stijgen. En omgekeerd zal deze dalen.

In onderstaande tabel laten we zien in welke mate de verschillende provincies in 2024 gebruik hebben gemaakt van hun maximale belastingcapaciteit. Uit die vergelijking blijkt dat Zuid-Holland het meest gebruik maakt van de belastingcapaciteit. De provincie Noord-Holland heeft zowel absoluut als procentueel de grootste vrije zoom (onbenutte belastingcapaciteit).

Tabel 20. Benutting maximale belastingcapaciteit          

Provincie

Maximale 
belasting-
capaciteit
(x € 1.000)

in %

Belasting-
opbrengst
2024

(x € 1.000)

in %

Vrije
zoom
2024

(x € 1.000)

in %

Belasting- 
opbrengst als
% van de 
capaciteit

Groningen

97.055

3,1%

65.651

3,4%

29.224

2,6%

69,2%

Fryslân

121170

3,9%

78.502

4,0%

42.668

3,8%

64,8%

Drenthe

97.106

3,1%

64.597

3,3%

32.509

2,9%

66,5%

Overijssel

212.699

6,9%

126.420

6,5%

86.279

7,6%

59,4%

Gelderland

376.711

12,2%

266.667

13,6%

110.044

9,7%

70,8%

Flevoland

72.472

2,3%

43.494

2,2%

28.978

2,6%

60,0%

Utrecht

259.597

8,4%

153.731

7,9%

105.866

9,4%

59,2%

Noord-Holland

500.801

16,2%

280.275

14,3%

220.526

19,5%

56,0%

Zuid-Holland

565.891

18,3%

403.857

20,7%

162.034

14,3%

71,4%

Zeeland

75.289

2,4%

45.947

2,4%

29.343

2,6%

61,0%

Noord-Brabant

501.696

16,3%

300.365

15,4%

201.332

17,8%

59,9%

Limburg

206.144

6,7%

123.866

6,3%

82.279

7,3%

60,1%

Totaal

3.086.632

100,0%

1.953.370

100%

1.131.082

100%

Deze pagina is gebouwd op 05/23/2025 15:46:43 met de export van 05/23/2025 12:21:45