Verschillenanalyse op deelprogrammaniveau (x € 1.000) | Lasten | Baten | Reserve | ||
---|---|---|---|---|---|
Ruimtelijke ontwikkeling | 907 | 2.199 | -2.286 | ||
- | Blauwestad | ||||
Het saldo van de kosten en opbrengsten van de jaarlijkse grondexploitatie leidt tot een mutatie op de voorraad grond op de balans. In de grondexploitatie 2024 gingen we er nog vanuit dat dit zou leiden tot een toename van de voorraad grond van € 0,6 miljoen (kosten hoger dan opbrengsten). Als gevolg van hogere kosten van ca. € 2,4 miljoen en doordat de kavelverkoop hoger dan het geprognosticeerde aantal lag, resulterend in een hogere opbrengst van € 1 miljoen, heeft dit geleid tot een toename van de voorraad grond van 1,9 miljoen (kosten hoger dan opbrengsten). Deze mutaties lopen resultaatneutraal via de lasten en baten van dit deelprogramma. Op basis van de door uw Staten vastgestelde grondexploitatie 2025, geactualiseerd op basis van bovenstaande mutaties en de looptijd van 20 jaar, valt een bedrag van ca. € 1,4 miljoen vrij vanuit de voorziening. Deze vrijval is conform afspraak weer toegevoegd aan de reserve Compensatie dividend Essent. | -1.013 | 2.448 | -1.435 | ||
- | Marketingkosten Blauwestad (niet GREX) | ||||
Het budget Marketingkosten Blauwestad is bij de najaarsmonitor onvoldoende naar beneden bijgesteld. Als gevolg van de onderbesteding van € 0,1 miljoen, hoofdzakelijk als gevolg van dat bepaalde marketingkosten in het volgend jaar gemaakt gaan worden, is er minder aan de Algemene reserve onttrokken. De niet bestede middelen blijven voor hetzelfde doel gelabeld en beschikbaar voor de periode 2025-2039. | 107 | -107 | |||
- | Gebiedsontwikkeling algemeen en overig (ovb) | ||||
De afwijking wordt nagenoeg volledig veroorzaakt door Oostpolder fase 2. De verwachte bestedingen hiervoor in 2024 voor met name uitwerking MER en PIP en het inrichtingsplan groen - blauw zone zijn lager uitgevallen. Aanvullend is er geen gebruik gemaakt van de vangnetregeling in 2024. Het zwaartepunt van de bestedingen tot vaststelling Provinciaal inpassingsplan (PIP) en daarmee de opening van de GREX zal in 2025 gaan plaatsvinden. Het gevolg van de lagere besteding Oostpolder fase 2 is dat de onttrekking aan de reserve Compensatie dividend Essent niet hoeft plaats te vinden. De resterende middelen (€ 370.100) worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 693 | 47 | -370 | ||
- | NOVEX (DU) | ||||
In 2024 is van het Rijk middels een decentralisatie-uitkering afgerond € 300.000 ontvangen voor de verdere uitwerking van het programma NOVEX (Nationale OmgevingsVisie EXecutiekracht). De inzet en besteding van de middelen zal vanaf 2025 gaan plaatsvinden. De niet bestede middelen worden verrekend met de reserve Overboeking kredieten. | 300 | 0 | -300 | ||
- | Nieuwe Omgevingsvisie (ovb) | ||||
De Omgevingsvisie zou in 2024 worden afgerond, maar is vertraagd. Volgens de huidige planning zullen wij de visie in april 2025 aanbieden, waarna terinzagelegging en vaststelling volgen. Het restantbudget is in 2025 benodigd voor onder andere vormgeving, inzet, publicatie en (eventuele) aanpassingen in de omgevingsvisie. De resterende middelen (€ 259.000) worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 259 | 0 | 0 | ||
- | Woondeals (SPUK) | ||||
De onderschrijding wordt vooral verklaard doordat het onderzoek naar betaalbaarheid van woningen is doorgeschoven naar 2025, dit valt samen met de verplichting (in de nieuwe wet met ingang van 2025), voor provincies voor het doen van een Woningbehoefteonderzoek. Als gevolg hiervan zijn de lasten € 138.000 lager dan begroot. De SPUK loopt nog door in 2025. | 138 | -138 | 0 | ||
- | Ruimtelijke aspecten landschap (ovb) | ||||
De financiering van een onderzoeksvoorstel dat gepland stond voor eind 2024 zal nu waarschijnlijk pas begin 2025 gaan plaatsvinden. Als gevolg daarvan is het budget in 2024 niet volledig benut maar blijft het restantbudget in 2025 nodig. De resterende middelen (€ 68.900) worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 69 | 0 | 0 | ||
- | Overig | 287 | 62 | -74 | |
- | Apparaatskosten | 67 | -220 | 0 | |
Waterbeheer | 2.042 | -854 | -707 | ||
- | Waterwerken Zoutkamp en koppelkansen (SPUK) | ||||
De aanleg van de nieuwe fietsbrug over het Reitdiep wordt als een investeringsproject op de balans verantwoord. De bijdrage van het NPG wordt rechtstreeks op dit project verantwoord en loopt niet via de exploitatie. De begrote SPUK is daarom ten onrechte opgevoerd in de begroting. | 584 | -584 | 0 | ||
- | Reductie veenoxidatie (SPUK) | ||||
De provincie Groningen heeft € 5 miljoen in de vorm van een SPUK gekregen voor de uitvoering van het Veenweide programma. We hebben in 2024 veel gedaan aan de planvoorbereiding van een aantal uitvoeringsprojecten. Het opzetten van voldoende organisatiekracht, afstemming met grondeigenaren en afstemming met waterschappen kost meer tijd dan verwacht. Als gevolg daarvan hebben we € 173.000 minder uitgegeven in de SPUK dan begroot. Daarnaast is ook de cofinanciering van de provincie van € 314.000 vanuit de reserve Cofinancieringsfonds niet nodig geweest in 2024 en blijft dit beschikbaar voor uitvoering van projecten in de komende jaren. | 487 | -173 | -314 | ||
- | KRW-doelstellingen (ovb) | ||||
Dit zijn in een belangrijke mate bijdragen voor meerjarige onderzoeken van de waterschappen en het nationale meerjarige project FRESHEM. We zijn afhankelijk van hun uitvoering van de betreffende onderzoeken door de waterschappen en van de landelijke planning van het project FRESHEM. In 2024 is minder uitgevoerd dan gepland. De niet bestede middelen (€ 311.700) worden via de bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 312 | 0 | 0 | ||
- | Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) 2 | ||||
Het project is toebedeeld aan LTO Noord. Het is voor hen lastig gebleken om het vereiste personeel te werven voor uitvoering van het project. Zodoende is één jaar vertraging opgelopen waardoor de lasten in 2024 € 305.000 lager uitvallen. Afronding van dit project wordt voorzien in 2027. Het saldo wordt verrekend met de reserve PLG. | 305 | 0 | -305 | ||
- | Klimaatadaptatie (aanpak verdroging) | ||||
Het verschil wordt primair veroorzaakt door het oplopen van vertraging omtrent de uitwerking en vaststelling van een subsidieregeling omtrent klimaatadaptieve maatregelen in bebouwd gebied. Aanvullend is de bovenregionale stresstest klimaatadaptatie uitgevoerd door waterschappen, waar eerder voorzien was dat dit door een externe partij zou plaatsvinden. Hierdoor zijn de lasten lager uitgevallen dan begroot. Deze middelen vallen vrij ten gunste van het rekeningresultaat. | 233 | 0 | 0 | ||
- | Overig | 151 | -97 | -88 | |
- | Apparaatskosten | -30 | 0 | 0 | |
Totaal verschillen programma | 2.949 | 1.345 | -2.993 |
Verschillenanalyse op deelprogrammaniveau (x € 1.000) | Lasten | Baten | Reserve | ||
---|---|---|---|---|---|
Ruimtelijke ontwikkeling | 907 | 2.199 | -2.286 | ||
Waterbeheer | 2.042 | -854 | -707 | ||
Totaal verschillen programma | 2.949 | 1.345 | -2.993 |