Verschillenanalyse op deelprogrammaniveau (x € 1.000) | Lasten | Baten | Reserve | ||
---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering | 2.593 | 2.234 | -2.182 | ||
- | Informatiebeveiliging (ovb) | ||||
Overall is de onduidelijkheid van de eisen van de NIS2 bepalend geweest voor keuzes over (onder)besteding budget. | 146 | 0 | 0 | ||
- | IPO Programma Digitalisering | ||||
Het verschil op IPO Programma Digitalisering ontstaat doordat voor een deel van de activiteiten van BIJ12 btw-belaste activiteiten betreft, waar bij verwerking van de begroting van BIJ12 nog geen rekening mee was gehouden. Hierdoor vallen de kosten voor de provincie lager uit dan geraamd. | 167 | 0 | 0 | ||
- | Uitvoeringsprogramma Digitalisering | ||||
Boekjaren en projecten lopen niet synchroon. Een project start niet precies op 1 januari en eindigt op 31 december. Om die reden kan het zo zijn dat bepaalde budgetten meegenomen moeten worden naar een volgend boekjaar, met oog op de nog uit te voeren activiteiten van de projecten. Door toevoeging aan de reserve Automatisering zijn deze bedragen beschikbaar voor toekomstige boekjaren. | 208 | 0 | -208 | ||
- | Buitengewoon onderhoud | ||||
De lasten zijn lager uitgevallen dan begroot omdat een deel door groot onderhoud gedekt is vanuit de kapitaalgoederen en er minder verstoringen zijn geweest in 2024. | 132 | 0 | 0 | ||
- | Meubels kantoorwerkplek | ||||
De lasten zijn lager uitgevallen in 2024, omdat er minder gebruiksgoederen zijn aangeschaft en de kosten van het reguliere onderhoud in de gebouwen en op de werkplekken lage is uitgevallen dan waar rekening mee was gehouden. | 146 | 18 | 0 | ||
- | Onderhoud elektrische installaties | ||||
De te maken kosten op dit moment zijn zeer grillig. Het krediet voor de elektrische installaties laat een onderschrijding zien. Het saldo is afhankelijk van het aantal en de aard van de storingen en in 2024 is dit meegevallen. | 68 | 0 | 0 | ||
- | Vervanging financieel systeem (ovb) | ||||
Bij de Perspectiefnota 2025 is budget beschikbaar gesteld voor het project zich bezighoudt met de vervanging van het financieel systeem van de provincie Groningen. De aanbesteding heeft grotendeels in 2024 plaatsgevonden maar loopt nog door in 2025. De voor 2024 begrote kosten voor het project betreffen de externe projectleider. Deze kosten zijn in 2024 lager uitgevallen dan begroot, maar zullen doorlopen gedurende de looptijd van het project (2025-2027). De resterende middelen (€ 48.200) worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 48 | 0 | 0 | ||
- | Baten overhead | ||||
Deze baten betreffen het gedeelte overhead dat is gekoppeld aan de doorbelasting van uren aan medeoverheden voor onder andere het onderhoud aan, en de bediening van bruggen. De loonkosten van deze uren (maal tarief) komen ten gunste van de personeelskostenbudgetten (AKP) van de betreffende teams waar deze medewerkers werkzaam zijn. De component overhead wordt centraal gerealiseerd en komt ten gunste van de algemene middelen, dit omdat de kosten voor overhead ook ten laste komen van de algemene middelen. Omdat op voorhand niet valt in te schatten hoeveel uren exact worden doorbelast, wordt op deze post niet apart begroot en is het verschil dus uitsluitend de realisatie in het kalenderjaar. Het saldo komt ten gunste van het rekeningresultaat. | 0 | 394 | 0 | ||
- | Exploitatie ICT | ||||
De lasten voor de exploitatie ICT vallen lager uit dan begroot. Het restant wordt toegevoegd aan de reserve automatisering en blijft beschikbaar voor komende jaren. | 203 | 0 | -203 | ||
- | Implementatie Wet open overheid (Woo) | ||||
In 2024 is de aanbesteding van ZyLab gestart. De lasten in 2024 zijn lager uitgevallen doordat de procedure rondom de aanbesteding tijdelijk is stopgezet vanwege een bezwaar van een andere marktpartij. Deze procedure moet eerst worden afgerond voordat de aanbesteding weer kan worden vervolgd. | 111 | 0 | 0 | ||
- | Digitalisering archief ProMIS (ovb) | ||||
Er zijn middelen ter beschikking gesteld om het digitale ProMIS-archief op orde te brengen, zodat we voldoen aan onze wettelijke verplichtingen. Het ging om achterstallig onderhoud van ons digitale archief uit de periode 2002-2017. Het project is in januari 2025 succesvol opgeleverd en door een slim, fixed-price, aanbestedingsproces ruim binnen budget gebleven. | 219 | 0 | 0 | ||
- | Afwikkeling voorgaande jaren | ||||
De afwikkeling van diverse posten uit voorgaande jaren en de mutatie voorziening dubieuze debiteuren heeft geleid tot een positief effect op het rekeningresultaat. | 386 | 0 | 0 | ||
- | Overig | 123 | 231 | 24 | |
- | Apparaatskosten | 636 | 1.591 | -1.795 | |
Algemene dekkingsmiddelen | -6.435 | 7.166 | 0 | ||
- | Onvoorziene uitgaven | ||||
Er is in 2024 geen gebruik gemaakt van het budget voor onvoorziene uitgaven van in totaal € 500.000. De niet bestede middelen vallen vrij ten gunste van het rekeningresultaat. | 500 | 0 | 0 | ||
- | Voorziening Investeringsfonds Groningen (IFG) | -7.594 | 0 | 0 | |
Uit de jaarrekening 2024 van Investeringsfonds Groningen BV (IFG) blijkt dat over 2024 een negatief resultaat is gerealiseerd van € 3,7 miljoen. Daarnaast blijkt dat in de vastgestelde jaarrekening 2023 een materiële fout is ontdekt. Dit heeft een impact van € 3,8 miljoen op het eigen vermogen en dit is retrospectief (aanpassing openingsbalans) verwerkt in de jaarrekening 2024 van IFG. Het gevolg is dat dit een negatief effect heeft op de marktwaarde van IFG en die komt daardoor lager uit dan onze boekwaarde. Dit betekent dat de gevormde voorziening IFG moet worden verhoogd met € 7,6 miljoen. Dit heeft een nadelig effect op het rekeningresultaat 2024. Via de bestemming van het rekeningresultaat 2024 wordt voorgesteld het effect van de ophoging van de voorziening te dekken uit de hiervoor gevormde risicobuffer binnen de Algemene reserve. | |||||
- | Overige rentelasten/-baten | ||||
Als gevolg van naheffingsaanslagen over eerdere jaren van zowel de te compenseren btw als de ondernemers-btw, waarbij zowel rente wordt berekend over het verschuldigde bedrag als over het te ontvangen bedrag, zijn de lasten én de baten hoger dan begroot. | -132 | 145 | 0 | ||
- | Rente en kosten nazorg stortplaatsen | ||||
Jaarlijks wordt het rendement van het aandelenfonds bepaald door het verschil van de eindwaarde van het jaar en de beginwaarde van het jaar. Over 2024 is 24,31% rendement behaald (€ 5,3 miljoen). Geraamd was € 1,6 miljoen. De kosten worden niet specifiek in rekening gebracht maar zijn onderdeel van het nettorendement. | -112 | 3.746 | 0 | ||
- | Uitkering Provinciefonds | ||||
In de decembercirculaire 2024 van het Provinciefonds zijn de volumes van een aantal verdeelmaatstaven ten opzichte van de septembercirculaire geactualiseerd. Dit heeft tevens geleid tot een aanpassing van de uitkeringsfactor. Daardoor is de uitkering 2024 met € 0,105 miljoen afgenomen. Daarnaast is de buffer van € 0,5 miljoen, die wij in het kader van een behoedzaam scenario met betrekking tot de uitkering aanhouden, vrijgevallen. Het voordelig saldo van € 395.000 valt vrij ten gunste van het rekeningresultaat. | 0 | 395 | 0 | ||
- | BTW-compensatiefonds | ||||
Voor een aantal partijen vordert de provincie de btw terug via het BTW-compensatiefonds (doorschuif btw). Een deel van deze btw komt ten gunste van de provincie, dit is hoger uitgevallen dan vooraf ingeschat. Reden hiervoor is dat er bij het opstellen van de begroting voorzichtig is begroot, omdat vooraf lastig te bepalen is hoeveel btw de provincie terug kan vorderen voor andere partijen én deze ten gunste komt van de provincie. Het voordelig saldo van € 339.000 valt vrij ten gunste van het rekeningresultaat. | 0 | 339 | 0 | ||
- | Rente rekening-courant SNN | ||||
Het gemiddelde saldo was ten opzichte van de raming € 14,8 miljoen hoger en de rente is 0,14% hoger dan geraamd. | -669 | 0 | 0 | ||
- | Rente en kosten deposito's medeoverheden > 1 jaar | ||||
De hogere baten worden veroorzaakt door vijf nieuwe deposito's. | 0 | 561 | 0 | ||
- | Rente rekening-courant SNN diensten voor derden | ||||
Het gemiddelde saldo was ten opzichte van de raming € 56,9 mlijoen lager en de rente is 0,14% hoger dan geraamd. | 1.559 | 0 | 0 | ||
- | Rente en kosten Staat | ||||
Het gemiddelde saldo was ten opzichte van de raming € 21,3 miljoen hoger en de rente is 0,14% hoger dan geraamd. Dit heeft per saldo geleid tot een hogere rentebate van € 1,7 miljoen. | 0 | 1.683 | 0 | ||
- | Rente en kosten lening NWB | ||||
In 2024 zijn de rentebaten op de lening NWB iets hoger uitgevallen dan begroot. | 0 | 85 | 0 | ||
- | Rente Lening Nesec Shipping Debt Fund | ||||
In 2024 zijn de rentebaten op de lening Nesec iets hoger uitgevallen dan begroot. | -13 | 69 | 0 | ||
- | Overig | 26 | 143 | 0 | |
Totaal verschillen programma | -3.842 | 9.400 | -2.182 |
Verschillenanalyse op deelprogrammaniveau (x € 1.000) | Lasten | Baten | Reserve | ||
---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering | 2.593 | 2.234 | -2.182 | ||
Algemene dekkingsmiddelen | -6.435 | 7.166 | 0 | ||
Totaal verschillen programma | -3.842 | 9.400 | -2.182 |