Verschillenanalyse op deelprogrammaniveau (x € 1.000) | Lasten | Baten | Reserve | ||
---|---|---|---|---|---|
Provinciale Staten | 318 | 0 | -14 | ||
- | Geschiedschrijving provinciaal bestuur (ovb) | ||||
Het project Geschiedschrijving provinciaal bestuur Groningen heeft een looptijd vanaf 2019 en zou in 2023 worden afgerond. Vanwege de coronacrisis waren de Groninger Archieven gesloten en de start van het onderzoek moest daarom met een jaar worden uitgesteld. Afronden van het project is nu in het voorjaar van 2025 gepland. De niet bestede middelen (€ 150.000) worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 150 | 0 | 0 | ||
- | Controle jaarrekening | ||||
De begrote kosten voor de accountantscontrole van de jaarrekening betreffen een inschatting. Omdat de daadwerkelijke lasten worden bepaald op basis van nacalculatie kan hier een verschil in optreden. Het verschil valt vrij ten behoeve van het rekeningresultaat. | 79 | 0 | 0 | ||
- | Vergoedingen PS | ||||
Er zijn in het afgelopen jaar extra vergaderingen, bijeenkomsten geweest, daardoor zijn er meer reisdeclaraties ingediend en extra presentiegelden voor fractievertegenwoordigers uitbetaald. Alle gesprekken met betrekking tot de verkenning hebben ook geleid tot meer reisdeclaraties. | -240 | 0 | 0 | ||
- | Noordelijke Rekenkamer | ||||
De Noordelijke Rekenkamer stelt jaarlijks voor 1 juli de rekening over het daaraan voorafgaande kalenderjaar vast. De Noordelijke Rekenkamer mag beschikken over een reserve ter hoogte van 5% van de jaarbijdrage van de deelnemende provincies. Een positief resultaat, na het samenstellen van de jaarrekening, daarboven wordt in gelijke delen teruggestort aan de deelnemende provincies. Daardoor is de bijdrage in een jaar niet exact te begroten. | 135 | 0 | 0 | ||
- | Referendumverordening (ovb) | ||||
In de Perspectiefnota 2025 is in totaal € 180.000 (€ 140.000 in 2024) beschikbaar gesteld voor het ontwikkelen dan wel aanschaffen en vervolgens onderhouden van een digitale voorziening plus software om het langs digitale weg - naast de fysieke - kunnen indienen van ondersteuningsverklaringen. Na de zomer is intern gestart met het bouwen van de benodigde software. Het overgrote deel van de kosten zullen in 2025 worden gemaakt omdat de uitrol van Powerapps is vertraagd en doorgeschoven naar 2025, omdat een belangrijke koppeling (voor persoonsgegevens) technisch nog niet beschikbaar was. De niet bestede middelen (€ 138.000) worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 138 | 0 | 0 | ||
- | Overig | 95 | 0 | -14 | |
- | Apparaatskosten | -39 | 0 | 0 | |
Overige bestuursorganen | -897 | 24 | 0 | ||
- | Voorziening Appa | ||||
De voorziening Appa betreft de pensioengelden opgebouwd door de oud-gedeputeerden en door de actieve GS-leden. Het gaat hier om het ouderdomspensioen en het nabestaandenpensioen. Er is in 2024 € 712.000 toegevoegd aan de voorziening op basis van de actuariële berekening per 31 december 2024. De begroting is gebaseerd op de prognose (in dit geval APG). Deze actuariële berekeningen zijn gemaakt met de bekende gegevens van september van het jaar daarvoor. Deze gegevens zijn in 2024 veranderd. De grootste rol bij de actuariële berekeningen speelt de rekenrente die afgeleid is van de bankrente. Door de gedaald rente moet meer worden voorzien voor de contante waarde om de toekomstige pensioenverplichtingen veilig te stellen. | -712 | 0 | 0 | ||
- | Overig | -81 | 24 | 0 | |
- | Apparaatskosten | -104 | 0 | 0 | |
Bestuurlijke samenwerking en toezicht | 347 | 0 | -101 | ||
- | Samenwerking gemeenten en overheden (ovb) | ||||
Voor het werken aan de Kwaliteit van het Openbaar Bestuur incl. participatie is een jaarlijks bedrag begroot van € 187.000. Door een beperkte bezetting in het najaar van 2024, mede door ziekte- en ouderschapsverlof, hebben we niet alle middelen kunnen inzetten in 2024. Om de doelen en ambities te kunnen realiseren zal in 2025 extra inzet nodig zijn. Vanuit de niet bestede middelen wordt daarom een bedrag van € 100.000 via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 147 | 0 | 0 | ||
- | Overig | 208 | 0 | -101 | |
- | Apparaatskosten | -8 | 0 | 0 | |
Communicatie | 73 | 1 | 0 | ||
- | Overig | 25 | 1 | 0 | |
- | Apparaatskosten | 48 | 0 | 0 | |
Totaal verschillen programma | -159 | 25 | -115 |
Verschillenanalyse op deelprogrammaniveau (x € 1.000) | Lasten | Baten | Reserve | ||
---|---|---|---|---|---|
Provinciale Staten | 318 | 0 | -14 | ||
Overige bestuursorganen | -897 | 24 | 0 | ||
Bestuurlijke samenwerking en toezicht | 347 | 0 | -101 | ||
Communicatie | 73 | 1 | 0 | ||
Totaal verschillen programma | -159 | 25 | -115 |