Verschillenanalyse op deelprogrammaniveau (x € 1.000) | Lasten | Baten | Reserve | ||
---|---|---|---|---|---|
Economie en werkgelegenheid | -670 | 7.774 | -5.903 | ||
- | Human Capital Agenda (ovb) | ||||
Het afgelopen jaar hebben we gekeken op welke manier basisbanen in de provinciale organisatie kunnen worden gerealiseerd om hiermee invulling te geven aan deze ambitie uit het hoofdlijnenakkoord. Dit heeft nog niet geleid tot concrete voorstellen. Om die reden is besteding van het budget achtergebleven. De niet bestede middelen worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 103 | 0 | 0 | ||
- | NPG - Regionale Investeringssteun Groningen (DU) | ||||
Een subsidie voor S4 Energy Nederland B.V. (€ 2,265 miljoen) is vrijgevallen. Het bedrag wordt verrekend met de reserve Overboeking kredieten. | 2.314 | 0 | -2.314 | ||
- | Robotisering Faciliteit Scheepsbouw (ovb) | ||||
Deze middelen worden aangewend als cofinanciering van subsidie-aanvragen. De aanvragen zijn complex waardoor indieners meer tijd nodig hebben voor het opstellen ervan. Verwachting is dat een aantal aanvragen in het voorjaar 2025 zal worden ingediend. De niet bestede middelen (€ 700.000) worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 700 | 0 | 0 | ||
- | Start-ups Chemport Innovation Center (ovb) | ||||
Er zijn minder aanvragen binnengekomen dan verwacht. Er lopen nog verschillende gesprekken. De niet bestede middelen (€ 150.000) worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 150 | 0 | 0 | ||
- | Groninger Ondernemersregeling REP | ||||
Er is een aantal aanvragen uit 2023 beschikt in 2024 alvorens de regeling is dichtgezet. Er komt een nieuwe regeling die niet in 2024 is gestart maar in 2025 zal starten, dit gaat samen met het nieuwe economische programma. Doordat er geen regeling openstond in 2024 zijn zowel de lasten als de baten lager uitgevallen. Het saldo wordt verrekend met de reserve Provinciale Meefinanciering. | 265 | -181 | -84 | ||
- | SITI Groningen | ||||
De regeling wordt uitgevoerd door SNN, waardoor we de voortgang van de regeling niet goed kunnen monitoren en het lastig is de begroting tussentijds bij te stellen op basis van de verwachte realisatie. De lasten zijn in 2024 lager uitgevallen dan begroot. | 110 | -110 | 0 | ||
- | NPG - Duurzame industriewatervoorziening Delfzijl (SPUK) | ||||
Betreft een meerjarige subsidie waarvan de jaarlasten hoger zijn uitgevallen dan de initiële subsidie. De daadwerkelijke lastneming ontvangen we aan het eind van het jaar middels een voortgangsrapportage en is zodoende lastig te begroten. | -5.379 | 5.379 | 0 | ||
- | Ontwikkeling Economische Agenda (DU) | ||||
De kwartiermaker Economische Agenda heeft in de uitwerkingsfase van de Economische Agenda in 2024 binnen de begroting van € 852.000 gewerkt. De uitkering van de dekkingsmiddelen per decentralisatie-uitkering (DU) vanuit het Rijk aan de provincie voor deze werkzaamheden is echter in twee stukken geknipt. Om die reden komt een deel van de dekking voor de werkzaamheden in 2024 (€ 256.000) uit de DU-middelen 2025. Voor de dekking van de werkzaamheden voor de Economische Agenda in 2025 worden in februari-maart 2025 nieuwe afspraken gemaakt met het Rijk. Het restant dat beschikbaar is vanuit de DU-middelen 2025 wordt hierin meegenomen. | -256 | 0 | 256 | ||
- | SER Noord-Nederland | ||||
Wij zijn penvoerder voor de SER Noord-Nederland (NN). De totale lasten worden gedekt door een bijdrage van de SER Nederland en subsidie van de provincie.de afwijking wordt veroorzaakt doordat de medewerkers in het personeelssysteem volledig aan SER NN staan gekoppeld, maar deze in werkelijkheid niet hun volledige uren aan de SER NN besteden. Maar ook werk bij andere teams binnen de provincie uitvoeren. | -282 | 282 | 0 | ||
- | Regionale Investeringssteun Groningen (RIG) | ||||
Er zijn drie projecten ingediend (waarmee ook rekening was gehouden in de begroting), waarvan één is gehonoreerd, één vertraging heeft opgelopen en één in verband met wijzigingen is afgewezen. De lasten zijn daardoor lager uitgevallen dan begroot. | 106 | 6 | 0 | ||
- | Internet-/breedbandinfrastructuur - Snel internet (ovb) | ||||
Besluitvorming over beschikbaar stellen van middelen vanuit Nij Begun (voor aansluiting overige adressen) is complex en heeft nog niet plaatsgevonden. Inzet van middelen ten behoeve van advisering was om die reden niet nodig. De niet bestede middelen (€ 353.100) worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 353 | 0 | 0 | ||
- | Vergroening/Innovatie Chemport Europe (ovb) | ||||
De realisatie 2024 is achtergebleven omdat de jaarlijkse bijdrage 2024 aan de Chemport-organisatie uit een ander budget (Chemport/Groene chemie) is betaald. Bij de Samenwerkingsovereenkomst 2022-2024 was namelijk per abuis een bijdrage geregeld tot 2024, in plaats van tot en met 2024. Toen de bijdrage 2024 moest worden geregeld, was er nog geen zicht op nieuw budget. Pas bij het Hoofdlijnenakkoord is het tijdelijke budget weer beschikbaar gesteld, voor de jaren 2024 tot en met 2027. De niet bestede middelen (€ 123.400) worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 123 | 0 | 0 | ||
- | NPG - Kansrijke Groningers (SPUK) | ||||
Dit betreft een subsidie waarbij de lasten in 2024 hoger zijn uitgevallen dan begroot. Er heeft namelijk een verschuiving in lastneming tussen de jaren plaatsgevonden op basis van een ontvangen voortgangsrapportage. | -168 | 168 | 0 | ||
- | Eerstelijnsorganisatie - Ondernemersportaal GroBusiness | ||||
Op basis van de ontvangen voortgangsrapportage vallen de lasten met betrekking tot het Ondernemersportaal GroBusiness, uitgevoerd door Economic Board Groningen, lager uit. | 100 | 0 | 0 | ||
- | NPG - Digitale Academie (SPUK) | ||||
Bij deze meerjarige subsidie zijn de jaarlasten lager uitgevallen. De kosten voor het uitwerken van een businesscase zijn lager uitgevallen dan begroot. De middelen blijven beschikbaar en worden als vooruitontvangen bedragen opgenomen op de balans. | 401 | -401 | 0 | ||
- | NPG - Talenttour (SPUK) | ||||
De uitwerking van de verschillende activiteiten van het project Talenttour heeft meer tijd gekost dan aanvankelijk ingeschat. Hierdoor zijn er minder kosten gemaakt in 2024 dan begroot. | 362 | -362 | 0 | ||
- | PMF A: Marktsectoren | ||||
De lasten zijn lager uitgevallen dan begroot doordat een aantal geplande projecten niet is gestart (€ 400.000). Er is een aantal verzoeken om cofinanciering afgewezen in verband met niet voldoen aan de voorwaarden. Daarnaast is een aantal vastgestelde subsidies lager uitgevallen, waardoor een deel van de verwachte lasten is vrijgevallen (€ 500.000). Voor de verordening Versneller Innovatieve Ambities zijn te veel lasten begroot die zijn verrekend met de balans, waardoor de lasten lager zijn uitgevallen (€ 874.000). Het restant van de afwijkingen wordt verklaard door kleine verschillen. Tenslotte is een bedrag (€ 252.000) onterecht ten laste gekomen van PMF B: Recreatie en toerisme. Verrekening vindt plaats de reserve Provinciale Meefinanciering. | 1.563 | 0 | -1.563 | ||
- | PMF B: Marktsectoren | ||||
Er zijn lagere lasten doordat een aantal verwachte projecten niet in 2024 van start is gegaan (€ 200.000), daarnaast is het Waddenfondsproject 'Programma Gastheerschap' (€ 250.000) hier begroot, maar in de realisatie terechtgekomen op PMF recreatie en toerisme. Ook is de cofinanciering voor aanschaf waterstoftrucks lager uitgevallen dan begroot (€ 370.000). | 812 | 50 | -862 | ||
- | Provinciale meefinanciering: cofinanciering JTF | ||||
Betreft een tweetal subsidieregelingen die SNN binnen JTF voor ons uitvoert. De toekenningen gaan langzamer dan verwacht, waardoor we minder lastneming hebben in 2024 dan verwacht. | 869 | -73 | -796 | ||
- | SHINE Europe (REP) | ||||
Gezien de aanhoudende onduidelijkheid over het 'level playing field (in relatie tot voornemen van het ministerie om miljarden steun te verlenen aan de onderzoeksreactor PALLAS in Petten) is het project tijdelijk 'on hold' gezet. Dit heeft vanzelfsprekend impact op zowel de geraamde baten als lasten van het project. Verrekening vindt plaats met de reserve Provinciale Meefinanciering. | 1.718 | -1.169 | -549 | ||
- | MKB Innovatiestimulering Regio en Topsectoren (SPUK) 2023 | ||||
SNN voert de subsidieregeling uit waardoor het niet inzichtelijk is wat de realisatie in een jaar is totdat we cijfers van het SNN ontvangen. We hebben daardoor geen verwachting in de begroting opgenomen. De lasten worden gedekt met een SPUK, wat resulteert in een afwijking in zowel de baten als de lasten. | -1.082 | 1.082 | 0 | ||
- | Innovatie en duurzaamheid MKB 5 (ovb) | ||||
Er zijn minder aanvragen binnengekomen dan verwacht. Er lopen nog verschillende gesprekken. De niet bestede middelen (€ 600.200) worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 600 | 0 | 0 | ||
- | Professionalisering acquisitie (deels ovb) | ||||
In 2024 hebben we met diverse grote buitenlandse ondernemingen gesprekken gevoerd over mogelijke vestiging in onze provincie. Door de zeer agressieve/concurrerende industriepolitiek die in Duitsland en Frankrijk wordt gevoerd, helaas tot nu toe zonder succes. Van de niet bestede middelen wordt een bedrag van € 82.500 (voor opdracht Haskoning) via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 293 | 0 | 0 | ||
- | NPG - Proeftuin digitaal toegankelijke zorg (SPUK) | ||||
Er is bij de najaarsmonitor € 250.000 begroot vanuit de NPG SPUK. Het project is echter niet van start gegaan in 2024 wat resulteert in een afwijking in lasten en baten. | 250 | -250 | 0 | ||
- | MKB Innovatiestimulering Regio en Topsectoren (SPUK) 2024 | ||||
SNN voert de subsidieregeling uit waardoor het niet inzichtelijk is wat de realisatie in een jaar is totdat we cijfers van SNN ontvangen. We hebben daardoor geen verwachting in de begroting opgenomen. De lasten worden gedekt met een SPUK, wat resulteert in een afwijking in zowel de baten als de lasten. | -3.312 | 3.312 | 0 | ||
- | Cofinanciering LEADER (ovb) | ||||
Betreft cofinanciering voor de openstelling van LEADER-projecten Oost-Groningen. Het budget van 2023 was overgeheveld naar 2024, waardoor de begroting aan de hoge kant was. In 2024 vallen de lasten dan ook lager uit dat begroot. De niet bestede middelen (€ 443.700) blijven beschikbaar tot einde openstelling eind 2027 en worden daarom via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 444 | 0 | 0 | ||
- | Voorziening Rodin | ||||
Als gevolg van de ontwikkelingen in 2024 met betrekking tot de afwikkeling Rodin hebben wij de in 2023 gevormde voorziening Rodin opgehoogd met € 1,99 miljoen. De afwikkeling van de verkoopopbrengst van de boedel Rodin Broadband Groningen BV (RBG) heeft geleid tot een beperkt hogere opbrengst en een vervallen nabetaling. Daarnaast zit de juridische procedure met betrekking tot de borgtochten in de afrondende fase en gaan we nog in overleg met de andere financier over de te volgen procedure met betrekking tot de bestuurlijke aansprakelijkheid. In het kader van het voorzichtigheidsprincipe hebben wij voor het financiële effect van deze onderdelen de voorziening opgehoogd. | -1.992 | 0 | 0 | ||
- | Bijdrage NEDAB (ovb) | ||||
Onze bijdrage aan Groningen Airport Eelde (GAE) in de vorm van een subsidie is begroot op basis van de begroting van GAE. De daadwerkelijke lasten van GAE zijn lager uitgevallen, onze bijdrage dus ook. De niet bestede middelen (€ 60.000) worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 60 | 0 | 0 | ||
- | Overig | -23 | 122 | 9 | |
- | Apparaatskosten | 128 | -81 | 0 | |
Vrijetijdseconomie | 115 | -157 | 76 | ||
- | PMF B: Recreatie/toerisme | ||||
Het Waddenfondsproject Programma Gastheerschap (€ 250.000) is hier in de realisatie geboekt, maar was in de begroting opgenomen onder PMF B: Marktsectoren. | -252 | 0 | 252 | ||
- | Aanpak vakantieparken (DU) | ||||
Er hebben nog geen gemeenten gebruik gemaakt van het aanbod van de provincie om met ondersteuning van 'Vitale Vakantieparken Drenthe' een park in kaart te brengen, omdat het vinden van de juiste ingang binnen de gemeente waarbij draagvlak, capaciteit en commitment is, is niet eenvoudig. Een verklaring kan ook worden gevonden in het feit dat dit onderwerp meerdere beleidsterreinen raakt. De samenwerking met Vitale Vakantieparken Drenthe is begin dit jaar beëindigd, we werken nu samen met het Ariadne-project van de provincie Gelderland en met de eerste geïnteresseerde gemeenten zijn inmiddels gesprekken gepland. | 95 | 0 | -95 | ||
- | Investeringsagenda Blauwestad (REP) | ||||
Het project is later van start gegaan dan gepland, daarnaast heeft vooral het participatietraject (inspraak)meer tijd gekost, waardoor er minder kosten zijn gemaakt dan begroot en hebben de afspraken over het gebruik of overdracht van gronden extra tijd gekost waardoor er minder baten zijn ontvangen. De investeringsagenda was minder obstakelvrij dan op voorhand ingeschat was. Het saldo wordt verrekend met de reserve Provinciale Meefinanciering. | 252 | -171 | -81 | ||
- | Overig | -41 | 1 | 0 | |
- | Apparaatskosten | 61 | 13 | 0 | |
(Inter)nationale lobby en samenwerking | 130 | -18 | 0 | ||
- | Overig | 139 | -39 | 0 | |
- | Apparaatskosten | -9 | 21 | 0 | |
Totaal verschillen programma | -425 | 7.600 | -5.827 |
Verschillenanalyse op deelprogrammaniveau (x € 1.000) | Lasten | Baten | Reserve | ||
---|---|---|---|---|---|
Economie en werkgelegenheid | -670 | 7.774 | -5.903 | ||
Vrijetijdseconomie | 115 | -157 | 76 | ||
(Inter)nationale lobby en samenwerking | 130 | -18 | 0 | ||
Totaal verschillen programma | -425 | 7.600 | -5.827 |