Verschillenanalyse op deelprogrammaniveau (x € 1.000) | Lasten | Baten | Reserve | ||
---|---|---|---|---|---|
Mobiliteit | 27.979 | 9.886 | -37.928 | ||
- | Bijdrage regionale treindiensten | ||||
Eind 2024 hebben wij een beschikbaarheidsvergoeding betaald aan Arriva. Dit betreft een compensatie voor de gederfde inkomsten in combinatie met het op peil houden van de dienstregeling gedurende de coronajaren. Wij hebben hiervoor een vergoeding gekregen van het Rijk en geeft deze een-op-een door aan Arriva. Het voorgenoemde leidt zodoende tot hogere lasten en hogere baten dan begroot. Verrekening vindt plaats met de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen. | -223 | 211 | 12 | ||
- | OV-bureau Groningen Drenthe | ||||
Betreft de middelen om uitvoering te geven aan de moties M002 en M415. De moties zijn uitgevoerd, de middelen zullen in 2025 alsnog door middel van een subsidiebeschikking aan het OV-bureau worden verstrekt. Verrekening vindt plaats met de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen. | 862 | 0 | -862 | ||
- | Ontwikkeling en onderzoek | ||||
Door de grote personele inzet op het Deltaplan voor het Noorden en doordat een aantal te onderzoeken opgaven ook bij het Deltaplan voor Noordelijk Nederland onderzocht werden, hebben wij minder zelfstandig onderzoek uitgevoerd in 2024 dan aan de voorkant was gedacht. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen. | 608 | 0 | -608 | ||
- | ERTMS (SPUK) | ||||
Het eerste deel van de kosten voor ERTMS (European Rail Traffic Management System) wordt betaald uit de bijdrage die we hiervoor krijgen van het Rijk in de vorm van een SPUK de kosten voor ERTMS worden naar rato verdeeld over de SPUK en de regionale bijdrage. Die bijdrage dekt het grootste deel van de kosten. Het tempo waarin het Rijk haar bijdrage aan ons overmaakt en het tempo waarin Arriva ons de rekeningen stuurt voor het project loopt niet altijd gelijk. Een deel van de werkzaamheden die Arriva moet laten uitvoeren door Stadler (treinbouwer) heeft vertraging opgelopen. Het Rijk moet een omvormend kastje (STM) laten maken en de ontwikkeling hiervan heeft vertraging opgelopen. Derhalve worden de kosten op een later moment gemaakt en worden ze ook later gefactureerd. Het voorgenoemde leidt zodoende tot lagere lasten en lagere baten dan begroot. | 3.573 | -3.573 | 0 | ||
- | ERTMS | ||||
De middelen op dit krediet worden opgespaard voor ons aandeel in de totale kosten. Primair worden de kosten voor ERTMS betaald uit de uitkering die we hiervoor krijgen van het Rijk naar rato verdeling. Die bijdrage dekt het grootste deel van de kosten. | 1.096 | 0 | -1.096 | ||
- | Spoor Groningen-Leeuwarden (RSP) | ||||
De toename wordt verklaard door de financiële gevolgen van de afronding van een lang slepende btw-discussie. De meerkosten worden opgevangen binnen de risicoreservering in het budget. Verrekening vindt plaats met de reserve Investeringen in infrastructuur. | 385 | -216 | -169 | ||
- | Groningen Spoorzone | ||||
Ten tijde van de najaarsmonitor waren nog niet alle financiële mutaties naar aanleiding van de in het voorjaar tussen ProRail en de aannemer overeengekomen vaststellingsovereenkomst in de prognoses van ProRail verwerkt (zie ook Statenvoorstel 2024-034808). Gevolg is dat de lasten 2024 sterk toenemen. De totale verwachte projectkosten blijven ongewijzigd. Verrekening vindt plaats met de reserve Investeringen in infrastructuur. | -8.138 | 6.092 | 2.046 | ||
- | Wunderline (deels SPUK) | ||||
De lasten voor project Wunderline zijn lager uitgevallen dan oorspronkelijk begroot. Dit is met name het gevolg van een intensievere uitvoering van de baanstabiliteitsmaatregelen in fase 1, op het traject tussen Hoogezand en Zuidbroek. De aannemer had hiervoor langer nodig dan gepland. Omdat deze werkzaamheden uitsluitend in schoolvakanties konden plaatsvinden, is een deel hiervan uitgevoerd tijdens de voorjaarsvakantie van 2025 in plaats van de oorspronkelijk geplande herfstvakantie van 2024. De hiermee samenhangende baten, waaronder een deel van de subsidiebijdragen, worden daardoor later beschikbaar gesteld. Het saldo wordt verrekend met de reserve Investeringen in infrastructuur | -2.140 | 2.922 | -782 | ||
- | Stationsgebied Groningen (RSP) | ||||
De aan de gemeente Groningen verstrekte subsidie is gerelateerd aan het project Spoorzone Groningen. Ten tijde van de najaarsmonitor waren nog niet alle financiële mutaties naar aanleiding van de in het voorjaar tussen ProRail en de aannemer overeengekomen vaststellingsovereenkomst in de prognoses van ProRail verwerkt (zie ook Statenvoorstel 2024-034808). Voor het jaar 2024 leidt dit tot een toename in de lasten van € 629.000. De totale lasten blijven ongewijzigd. Verrekening vindt plaats met de reserve Investeringen in infrastructuur. | -629 | 353 | 276 | ||
- | Reistijd trein Groningen-Duitsland | ||||
Deze kosten zijn gemaakt om aanpassingen te doen aan het spoor tussen Groningen en Winschoten voor het verkorten van de reistijden en het vergroten van de vervoerscapaciteit. Het project is een van de stappen om de ambities van het RSP-project Reisverkorting Groningen-Bremen (Wunderline) te realiseren. De bijdrage was niet begroot en heeft geleid tot een overschrijding van het budget. Verrekening vindt plaats met de reserve Investeringen in infrastructuur. | -124 | 0 | 124 | ||
- | Insnijding Zuid Busstation | ||||
Het begrote bedrag wordt gespaard en komt ten gunste van de reserve Investeringen in Infrastructuur voor de insnijding ten behoeve van bereikbaarheid van het busstation bij het Emmaviaduct. De uitvoering staat gepland voor 2026. | 2.000 | 0 | -2.000 | ||
- | Deltaplan (Lelylijn, Nedersaksenlijn en Bestaand Spoor) | ||||
Voor het Deltaplan geldt dat wij de gemaakte kosten voorfinancieren voor alle regionale overheden. Derhalve moeten we aan de voorkant voldoende middelen hebben om alle rekeningen te kunnen betalen. Om deze reden is er aan de voorkant ruim begroot voor de werkzaamheden die door de projectorganisaties Lelylijn, Nedersaksenlijn, Bestaand Spoor en het overkoepelende Deltaplan voor Noordelijk Nederland uitgevoerd worden. Doordat de stuurgroepen van alle betrokken partijen gedurende het proces nog bijsturen en bepalen wat nog wel en niet meegenomen moest worden in de uitgevoerde fase is het vooraf lastig om in te schatten hoeveel er begroot moet worden. In dit geval heeft dit geleid tot een onderbenutting van de budgetten. De resterende middelen dienen echter wel ingezet te worden voor de projecten die vallen onder het Deltaplan en worden zodoende in de reserve Exploitatie OV, innnovatieve en overige maatregelen gestort. Dat er meer baten zijn binnengekomen dan begroot is gevolg van het feit dat de verstuurde facturen naar de andere deelnemers hoger zijn uitgevallen. | 604 | 257 | -861 | ||
- | Opwaardering bushaltes | ||||
De verwachting was om in 2024 een projectopdracht te kunnen verlenen voor het aanpakken van bushaltes. Door omstandigheden zal de uitvoering echter pas in 2025 plaatsvinden en zorgt dit voor een onderschrijding op het krediet. Daarnaast zijn er minder baten binnengekomen vanuit het abricontract. Dit leidt tot een nadeel op de begrote baten. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen. | 219 | -72 | -147 | ||
- | Hubs OV fase 1 | ||||
In de Begroting 2024 stond een bedrag gereserveerd voor een afspraak met het OV-bureau over het voorkomen van dubbel opstaptarief voor reizigers. Het OV-bureau heeft in 2024 kosten voorgefinancierd en er moeten nog afspraken worden gemaakt over de verrekening. De verwachting is dat deze afspraak in 2025 wordt afgerond en afgerekend. Daarnaast zijn er middelen begroot voor de aanbesteding DRIS (Dynamisch Reizigers Informatie Systeem). De aanbesteding is in 2024 succesvol afgerond en de middelen zullen in de komende jaren worden uitgegeven. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen. | 6.781 | 0 | -6.781 | ||
- | Organisaties Mobiliteit | ||||
Wij zijn samen met meerdere overheden bij een aantal landelijke organisaties aangesloten. De bestuurders van de organisaties bepalen of zaken opgepakt moeten worden en de kosten die hieruit voortvloeien worden deels gedekt door bijdragen van onder andere onze provincie. Voor 2024 zijn hier minder kosten voor gemaakt dan begroot was. | 216 | 0 | -216 | ||
- | Inclusiviteit en organisatie Publieke mobiliteit | ||||
Vanuit dit budget wordt een onderzoek bekostigd met betrekking tot de organisatie van publieke mobiliteit zoals afgesproken is in het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit. De uitvoering van dit onderzoek staat gepland voor 2025. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen. | 250 | 0 | -250 | ||
- | Kruis-HOV/Vaarweg | ||||
In tegenstelling tot wat verwacht werd, zullen de geplande maatregelen pas voorafgaand aan de zomer van 2025 gaan plaatsvinden. | 200 | 0 | -200 | ||
- | Reservering tegenvallers bus, trein en hubtaxi | ||||
Deze middelen zijn bedoeld om tegenvallers op te kunnen vangen binnen de exploitatie trein. In 2024 is niet het gehele bedrag nodig gebleken. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen. | 380 | 0 | -380 | ||
- | OV-aanbod op peil houden en verbeteren (DU) | ||||
Dit zijn door het Rijk aan ons toegekende geoormerkte middelen voor het Regionaal Treinvervoer. Wij zijn nog met Arriva in overleg over de herijking van de concessie als gevolg van corona en de daarover te maken afspraken. De betreffende middelen worden ingezet bij deze te maken afspraken. Verwachting is dat deze afspraken in 2025 zullen worden afgerond en dat de middelen dan ook ingezet zullen gaan worden. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Overboeking kredieten. | 2.603 | 0 | -2.603 | ||
- | Verbeteren toegankelijkheid OV (DU) | ||||
Deze door het Rijk geoormerkte middelen zijn pas eind 2024 door het Rijk aan ons overgemaakt. Over de verdeling hiervan worden op dit moment nog afspraken gemaakt met het OV-bureau Groningen Drenthe en Arriva. Deze middelen zullen derhalve in 2025, dan wel in de jaren erna (afhankelijk van de nog te maken afspraken) worden besteed aan de toegankelijkheid in het openbaar vervoer. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Overboeking kredieten. | 2.204 | 0 | -2.204 | ||
- | Hive Mobility Center | ||||
Het Hive Mobility Center zou als locatie van de Hanzehogeschool gevestigd worden op het Zernike. Het College van Bestuur van de Hanzehogeschool ging echter niet akkoord met de plannen. Op dit moment worden er nieuwe plannen gemaakt, maar vanwege de langere besluitvorming over de locatiekeuze zijn de middelen niet besteed in 2024. Dit traject loopt door in 2025. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen. | 600 | -250 | -350 | ||
- | NPG - ZESS Hub Groningen (SPUK) | ||||
Betreft een projectsubsidie groter dan € 750.000 waarbij de lasten op basis van de voortgangsrapportage worden verantwoord. De lasten 2024 zijn op basis van de ontvangen rapportage lager dan ingeschat. De gemeente Groningen heeft echter aangegeven vertraging te hebben opgelopen. De lagere lasten hebben ook geleid tot een lagere SPUK-bijdrage. | 196 | -196 | 0 | ||
- | Fieldlabs autonoom vervoer | ||||
Een groot deel van de middelen zijn bestemd voor de aankoop van een drone en de realisatie van een testbaan. In 2024 is besloten om een drone te leasen in plaats van te kopen. Dit zorgt ervoor dat een gedeelte van de begrote middelen niet direct ingezet hoeven te worden. Daarnaast zorgt de langere besluitvorming rondom het Hive Mobility Center ervoor dat de testbaan nog niet gerealiseerd kan worden. De gereserveerde middelen zijn in een later stadium alsnog nodig om de plannen te realiseren. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen. | 1.502 | 0 | -1.502 | ||
- | NPG - Groene waterstof op de weg (SPUK) | ||||
Dit betreft een projectsubsidie groter dan € 750.000 waarbij de lasten op basis van de voortgangsrapportage worden verantwoord. De lasten 2024 zijn op basis van de ontvangen rapportage hoger dan vooraf ingeschat. | -539 | 539 | 0 | ||
- | Opschalen van innovaties/inkoopkracht bundelen | ||||
Deze middelen zijn bedoeld als handgeld voor eventuele onderzoeksvragen vanuit de gemeenten. Tot op heden zijn hier nog geen concrete onderzoeksvragen uit voortgevloeid. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen. | 100 | 0 | -100 | ||
- | Cofinancieringsbudget | ||||
Deze middelen dienen als een soort spaarpot voor als kansen zich voordoen waar cofinanciering voor wordt gevraagd. In 2024 hebben zich geen interessante kansen voorgedaan, dus is sprake van een onderbenutting op dit krediet. Het restant gaat mee naar volgend jaar en is toegevoegd aan de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen. | 962 | 0 | -962 | ||
- | Slim en Groen infrastructuur | ||||
In 2024 hebben geen onderzoeken of projecten plaatsgevonden ten behoeve van slimme en groene mobiliteit, dus is er sprake van een onderbesteding. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen. | 400 | 0 | -400 | ||
- | Smart Mobility en intelligente VRI's | ||||
De vervanging van de betrokken verkeersregelinstallaties zal later (vanaf 2026) plaatsvinden dan gepland. De niet bestede middelen worden verrekend met de reserve Investeringen in infrastructuur (€ 233.000: VRI's) en de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen (€ 222.000: Smart Mobility). | 401 | 0 | -401 | ||
- | Fietsstimulering | ||||
Het overschot is ontstaan bij het project 'A2 Kort Ritje'. Vanuit de gemeenten was er minder animo om deel te nemen aan de campagne dan vooraf was ingeschat. Dit heeft vooral te maken met feit dat de deelname veel afstemming en voorbereiding vergt en uitvoering van de campagne in 2024 daardoor niet haalbaar is gebleken. De kosten worden naar verwachting in 2025 gerealiseerd en zodoende komen de niet bestede middelen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen. | 108 | 0 | -108 | ||
- | Ketenmobiliteit | ||||
ProRail factureert haar werkzaamheden aan fietsenstallingen bij treinstations op basis van werkelijk gemaakte kosten. Helaas hebben ze in 2024 door omstandigheden minder kunnen uitvoeren dan gepland en zijn er middelen overgebleven op het krediet. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen. | 420 | 0 | -420 | ||
- | Samenwerking Fiets | ||||
Het was de bedoeling om in 2024 gemeenten de mogelijkheid te geven om voor € 5.000 per gemeente (€ 50.000 totaal) een onderzoek te kunnen laten doen, maar dit is door capaciteitsproblemen niet gelukt. Dit schuift door naar 2025. Naast lagere lasten zijn meer baten binnengekomen dan begroot. Dit zijn de bijdragen van de andere provincies voor het inhuren van een adviseur. | 68 | 77 | -145 | ||
- | Fietsnetwerk | ||||
.Bij de afrekening van het project N363 Roodeschool - Oosteinde is er per abuis een saldo van een subsidie aan de gemeente Het Hogeland op de balans blijven staan. Door een correctie hierop bij de jaarrekening, heeft Fietsnetwerk middelen overgehouden. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen. | 152 | 0 | -152 | ||
- | Uitvoering Actieplan Verkeersveiligheid | ||||
Ook vanuit Uitvoering Actieplan Verkeersveiligheid zijn er middelen overgebleven als gevolg van de correctie op de afrekening van het project N363 Roodeschool - Oosteinde. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen. | 387 | 0 | -387 | ||
- | VVB-werkplan | ||||
Bij de uitvoering van landelijke campagnes vielen de uitgaven voor bepaalde interventies mee. Daarnaast is de 3E-aanpak en aanpak jonge bestuurders uitgesteld naar 2025. Onderdeel hiervan is ook het eerste jaar van het uitvoeringsprogramma SPV waardoor een aantal activiteiten nog in opstartfase zitten en nog niet uitgevoerd zijn. Deze niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen. | 340 | 7 | -347 | ||
- | DU RISM-II Verkeersveiligheid | ||||
Eind 2024 is het onderzoek voor RISM-II afgerond. Uitvoering van maatregelen hieruit staat voor de komende jaren op het programma. Om hier uitvoering aan te geven krijgen wij jaarlijks een bijdrage van het Rijk. Een gedeelte van de bijdrage is ingezet voor een inspectie c.q. onderzoek in het kader van RISM-II. Het restant komt ten gunste van de reserve Overboeking kredieten. | 161 | 5 | -166 | ||
- | Subsidieregeling Strategisch plan Verkeersveiligheid | ||||
In 2024 hebben diverse gemeenten een subsidie gekregen om verkeersveiligheidsmaatregelen uit te voeren binnen hun gemeente. Bij de jaarrekening 2024 bleek dat de startdatum van veel projecten in 2025 en 2026 gaat zijn in plaats van in 2024. Hierdoor zijn de lasten verschoven naar die jaren. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen. | 1.818 | 0 | -1.818 | ||
- | Diensten voor derden | ||||
Dit betreffende verschillen in diensten die worden doorbelast aan derden. Over het algemeen vallen de lasten en baten tegen elkaar weg. In enkele gevallen wordt er gebruik gemaakt van een vaste vergoeden waardoor er verschillen kunnen ontstaan tussen de lasten en baten. | -93 | 178 | 0 | ||
- | Bereikbaarheid Lauwersmeergebied | ||||
De onderschrijding wordt veroorzaakt doordat voor de onderliggende projecten geen begrote lasten en baten ten tijde van de najaarsmonitor zijn opgevoerd. Met name de afwikkeling van de verkoop van een strategisch onroerend goed bij het project Doorfietsroute Groningen-Winsum was op dat moment nog onduidelijk. | 3.407 | 655 | -4.062 | ||
- | Herschikking taken waterbeheer | ||||
De kosten voor de herschikking taken waterbeheer worden doorberekend aan Rijkswaterstaat. Hierdoor is de totale afwijking op het resultaat nihil. | -233 | 233 | 0 | ||
- | Huren en pachten wegen | ||||
In de begroting is rekening gehouden met € 44.000 huuropbrengsten. De pachtopbrengsten van € 172.000 zijn niet begroot. Verrekening vindt plaats met de reserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | -1 | 182 | -181 | ||
- | Overige lasten/baten wegen | ||||
Door de verkoop van een aantal percelen zijn de opbrengsten hoger dan begroot. Dit betreffende percelen in Zoutkamp, Lutjegast, Boerakker, Eemshaven en Sebaldeburen. Verrekening vindt plaats met de reserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | -490 | 1.402 | -912 | ||
- | Overige lasten/baten verkeersmaatregelen | ||||
De kosten zien voor het merendeel toe op de afhandeling van calamiteiten op provinciale wegen welke op voorhand moeilijk zijn te begroten. Verrekening vindt plaats met de reserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | -120 | -1 | 121 | ||
- | Afkoopsommen wegen | ||||
Voor het project N993 Oostelijke ontsluitingsweg Bedum is een bijdrage van € 750.000 gereserveerd. Voor de kosten van eeuwigdurend onderhoud in verband met de overdracht van tweetal wegvakken. Dit bedrag hebben wij nog niet ontvangen en wordt in 2025 verwacht. Saldo wordt verrekend met de reserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | 750 | 0 | -750 | ||
- | Schades | ||||
Lasten en baten met betrekking tot schades zijn op voorhand niet te begroten. De baten en lasten vallen tegen elkaar weg waardoor het totaal saldo nihil is. | -461 | 461 | 0 | ||
- | Ring West Groningen | ||||
Er zijn in 2024 geen kosten gemaakt voor de Ring West Groningen, omdat de verkenning Ring West Groningen even on hold is gezet in verband met een aanvullend MIRT-onderzoek met het Rijk. Het project wordt in 2025 weer opgepakt. Deze niet bestede middelen zijn verrekend met de reserve Investeringen in infrastructuur. | 350 | 0 | -350 | ||
- | Capaciteitskrediet (projectorganisatiekosten) | ||||
Er hebben administratieve correcties plaatsgevonden van projectkosten die voorgefinancierd waren vanuit het capaciteitskrediet. Deze kosten zijn teruggeboekt naar de projectkredieten. | 678 | 0 | 0 | ||
- | Project(krediet)en | ||||
Voor in totaal 37 verschillende projectkredieten van onderhoudsprojecten is het volledige (restant)projectbudget in 2024 zijn opgevoerd. Echter de kosten van deze projecten worden veelal meerjarig, gefaseerd gemaakt. Bij de Voorjaarsmonitor 2025 zal op basis van de uitvoering van de projecten de begroting worden aangepast. Uw Staten hebben bij de vaststelling van het Meerjarenprogramma Beheer en onderhoud provinciale infrastructuur 2021-2024 reeds besloten over de inzet van deze middelen. De niet bestede middelen worden verrekend met de reserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | 8.902 | 77 | -8.978 | ||
- | N33 Midden | ||||
Voor 2024 waren er lasten opgenomen als voorbereiding voor het opstarten van een project. Het project is nog niet opgestart en derhalve zijn de middelen niet gebruikt. Verrekening vindt plaats met de reserve Investeringen in infrastructuur. | 99 | 0 | -99 | ||
- | Indexatie N33 | ||||
Op basis van gemaakte afspraken met Rijkswaterstaat worden de beschikbare middelen voor N33 die zijn opgenomen in de reserve Investeringen in infrastructuur jaarlijks geïndexeerd. Dit betreft de indexatie 2024 en wordt toegevoegd aan de reserve. | 310 | 0 | -310 | ||
- | Herstel fietspaden boomwortelopdruk | ||||
De maatregelen zijn op andere kredieten uitgevoerd. Verrekening vindt plaats met de reserve Investeringen in infrastructuur. | 250 | 0 | -250 | ||
- | Eemsdelta A7/N33 | ||||
Voor 2024 waren er lasten opgenomen voor het onderzoek naar het verbeteren van de bereikbaarheid van en naar de Eemsdelta via de N33-Midden. De niet bestede middelen worden verrekend met de reserve Investeringen in infrastructuur. | 123 | 0 | -123 | ||
- | Mutaties investeringen t.l.v. reserve Investeringen in infrastructuur | ||||
De lasten waren hoger dan begroot met name als gevolg van de bijdrage aan de uitgaven van de investeringsprojecten Kadewerk Noord-Willemskanaal Oost incl. fietssnelweg, doorfietsroute Groningen-Ten Boer. De hogere lasten zijn verrekend met de reserve Investeringen in infrastructuur. | -139 | 0 | 139 | ||
- | Groningen Bereikbaar | ||||
Er zijn twee facturen voorgeschoten voor Groningen Bereikbaar en vervolgens rechtstreeks doorbelast. Hierdoor zijn er onvoorziene baten ontstaan. De baten komen ten gunste van de reserve Investeringen in infrastructuur. Daarnaast zijn de kosten die Groningen Bereikbaar voor Ring Zuid heeft gemaakt hier verantwoord. | -162 | 162 | 0 | ||
- | Verstedelijkingsstrategie Groningen-Assen | ||||
De middelen zijn bestemd voor twee onderzoeken, namelijk: MIRT-onderzoek Westflank en onderzoek Westzijde. Het MIRT-onderzoek Westflank is vanuit een ander krediet betaald en het onderzoek Westzijde is vanwege capaciteitsgebrek uitgesteld naar 2025. De niet bestede middelen zijn verrekend met de reserve Investeringen in infrastructuur. | 550 | 0 | -550 | ||
- | Programmatische aanpak wegen | ||||
De middelen zijn bestemd voor het oplossen van knelpunten in het netwerk. Vaak blijkt dat de projecten investeringen worden en er dus geen sprake is van exploitatie. In dat geval wordt er gebruik gemaakt van de investeringsruimte van de programmatische aanpak wegen en niet van dit krediet. Kortom: Hierdoor zijn de middelen niet volledig benut in 2024. De niet bestede middelen zijn verrekend met de reserve Investeringen in infrastructuur. | 200 | 0 | -200 | ||
- | Programmatische aanpak vaarwegen | ||||
Het classificatieonderzoek Winschoterdiep/A.G. Wildervanckkanaal dat in 2024 uitgevoerd zou worden heeft vertraging opgelopen en zal nu in 2025 plaatsvinden. Hetzelfde geldt voor het onderzoek Aduarderdiep. De niet bestede middelen zijn verrekend met de reserve Investeringen in infrastructuur. | 765 | 0 | -765 | ||
- | Multimodaal en logistiek netwerk goederenlogistiek | ||||
Er was € 100.000 gereserveerd voor de pilot Cosun Beet, maar deze is verschoven naar bietenseizoen 2026-2027, omdat burgerparticipatie Hollands Kroon nog niet is opgelost. Verder wordt in 2025 gestart met een economisch impact onderzoek logistiek, knooppuntplannen en realisatiepacts en gaat ook CNO de nodige middelen vragen. De niet bestede middelen zijn verrekend met de reserve Investeringen in infrastructuur. | 139 | 0 | -139 | ||
- | OV-projecten NABO | ||||
Er was in 2024 € 735.000 gereserveerd voor het nakomen van bestuurlijke afspraken met gemeenten. Bestuurlijk zijn cofinancieringsbijdragen toegezegd. De gemeenten moeten afspraken maken met ProRail en wanneer die gemaakt zijn dan wordt onze bijdrage overgemaakt aan de gemeenten. De gemeenten en ProRail zijn in 2024 nog niet tot afspraken gekomen. De verwachting is dat er in 2025 overeenstemming wordt bereikt. De niet bestede middelen komen ten gunste van de reserve Exploitatie OV, innovatieve en overige maatregelen. | 735 | 0 | -735 | ||
- | Hoofdrijbaanverharding | ||||
In 2024 is budget overgeheveld volgens de projectopdrachten naar de project(krediet)en. Deze projecten hebben looptijd van meerdere jaren. In 2025 wordt met de voorjaarsmonitor de resterende budgetten weer opgevoerd vanuit de egalisatiereserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | -4.650 | 0 | 4.650 | ||
- | Fietspadverharding | ||||
In 2024 is budget overgeheveld volgens de projectopdrachten naar de projecten. Deze projecten hebben looptijd van meerdere jaren. In 2025 wordt met de voorjaarsmonitor de resterende budgetten weer opgevoerd vanuit de egalisatiereserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | -566 | 0 | 566 | ||
- | Beheer en onderhoud wegen | ||||
De uitgaven vallen onder het Meerjarenprogramma Beheer en Onderhoud 2021-2024. Dit programma kent veel dynamiek in de uitvoering ervan. Bijvoorbeeld weersomstandigheden (gladheidsbestrijding) en omgevingsfactoren (bezwaren op vergunningsaanvragen) kunnen zorgen voor wijzigingen in planningen en niet te voorspellen (tijdstip van) uitgaven. De niet bestede middelen zijn verrekend met de reserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | 291 | 0 | -291 | ||
- | Wegmarkering | ||||
In 2024 is budget overgeheveld volgens de projectopdrachten naar de projecten. Deze projecten hebben looptijd van meerdere jaren. In 2025 wordt met de voorjaarsmonitor de resterende budgetten weer opgevoerd vanuit de egalisatiereserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | -221 | 0 | 221 | ||
- | Stelpost areaalwijzigingen | ||||
Dit betreft de afkoopsom Driebondsbrug gemeente Groningen. De kosten zijn ten laste gekomen van 2024 en dit wordt verrekend met de egalisatiereserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | -295 | 0 | 295 | ||
- | Baten | ||||
Dit betreft een afkoopsom die wij hebben ontvangen van de gemeente Westerwolde voor aansluiting de N366 Nulweg. Dit bedrag wordt in de toekomst ingezet voor het structurele onderhoud en is verrekend met de egalisatiereserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | 0 | 77 | -77 | ||
- | Bermen en sloten | ||||
Door prijsstijgingen op de lopende projecten is er meer uitgegeven van vooraf is begroot. De hogere lasten zijn verrekend met de reserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | -651 | 14 | 637 | ||
- | Geluidsschermen | ||||
De verschillen worden veroorzaakt door de bijdrage aan het project Groot onderhoud Geluidsschermen 2021. Dit project heeft vertraging opgelopen door vergunningaanvragen, aanwezigheid van de Japanse duizendknoop en doordat de leverancier voor het eerst samenwerkt met een sociale werkplaats. Daarnaast is er in 2024 budget overgeboekt volgens de projectopdract voor de projecten Groot onderhoud geluidsschermen met een looptijd van meerdere jaren. In 2025 wordt met de voorjaarsmonitor het resterende budget weer opgevoerd vanuit de egalisatiereserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | -390 | 0 | 390 | ||
- | Beplanting | ||||
Er is meer uitgegeven dan begroot door extra snoeiwerkzaamheden aan bospercelen. De hogere baten worden veroorzaakt door de afwikkeling van schades die worden verhaald op de dader. Deze baten zijn incidentele baten en daarom niet begroot. De baten worden weer ingezet voor areaalherstel middels een verzamelopdracht eens in de vier jaar. Het saldo is verrekend met de reserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | -393 | 120 | 273 | ||
- | Beheer en onderhoud vaarwegen | ||||
De uitgaven vallen onder het Meerjarenprogramma Beheer en Onderhoud 2021-2024. Dit programma kent veel dynamiek in de uitvoering ervan. Bijvoorbeeld weersomstandigheden (gladheidsbestrijding) en omgevingsfactoren (bezwaren op vergunningsaanvragen) kunnen zorgen voor wijzigingen in planningen en niet te voorspellen (tijdstip van) uitgaven. De per saldo hogere lasten zijn verrekend met de reserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | -180 | 54 | 126 | ||
- | Vaste kunstwerken | ||||
In 2024 is er minder budget overgeboekt naar de projecten. Deze projecten hebben looptijd van meerdere jaren. In 2025 wordt met de voorjaarsmonitor de resterende budgetten weer opgevoerd vanuit de egalisatiereserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | 355 | -2 | -353 | ||
- | Overige lasten/baten provinciale vaarwegen | ||||
Er zijn in 2024 lasten geweest die niet waren begroot. De grootste post betreft de provinciale bijdrage 2024 B-AKWA (overeenkomst herschikking taken in het waterbeheer) is in rekening gebracht door het waterschap Hunze en Aa's. Verrekening vindt plaats met de reserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | -189 | -61 | 250 | ||
- | Sluizen provinciale vaarwegen | ||||
Er is minder uitgegeven dan begroot door uitstel van het groot onderhoud project Sluis Lammerburen. Dit komt door een discussie met het waterschap over de functionaliteit. De niet bestede middelen zijn verrekend met de reserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | 394 | 0 | -394 | ||
- | Sluizencomplex Lauwersoog | ||||
De overschrijding van zowel de lasten als de baten wordt veroorzaakt door het vervangen van de UHSB-deuren (ultrahogesterktebeton). De kosten van deze werkzaamheden worden namelijk doorberekend aan de provincie Fryslân. Daarnaast is de voorschot factuur van 2023 ten gunste gekomen van 2024. Hierdoor zijn er in 2024 te veel baten gerealiseerd die ten gunste hadden moeten kom van 2023. Dit wordt verrekend met de reserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | -301 | 514 | -213 | ||
- | Bruggen provinciale vaarwegen | ||||
In het begin van het Meerjarenprogramma Beheer en onderhoud waren er leveringsproblemen van elektronische componenten, de laatste twee jaar kon er door beperkte capaciteit niet voldoende technisch personeel worden ingezet om het werk gedaan te krijgen. De inkomsten zijn lager dan begroot. De begrote baten zijn in 2024 niet gerealiseerd. De per saldo niet bestede middelen zijn verrekend met de reserve Beheer en onderhoud wegen en waterwegen. | 897 | -439 | -458 | ||
- | Dekking kapitaallasten reserve Afschrijvingen | ||||
Ter dekking van de afschrijvingslasten van een achttal projecten is de reserve Afschrijvingen ten onrechte als dekking opgenomen in de begroting. Bij twee projecten is de dekking van de afschrijvingslasten lager dan begroot en dat is inclusief voorgaande jaren gecorrigeerd. | -632 | ||||
- | Overig | 358 | 256 | -403 | |
- | Apparaatskosten | 158 | -152 | -412 | |
Totaal verschillen programma | 27.979 | 9.886 | -37.928 |
Verschillenanalyse op deelprogrammaniveau (x € 1.000) | Lasten | Baten | Reserve | ||
---|---|---|---|---|---|
Mobiliteit | 27.979 | 9.886 | -37.928 | ||
Totaal verschillen programma | 27.979 | 9.886 | -37.928 |