Verschillenanalyse op deelprogrammaniveau (x € 1.000) | Lasten | Baten | Reserve | ||
---|---|---|---|---|---|
Milieu | 6.204 | -6.557 | -53 | ||
- | Leges Wabo | ||||
De baten worden begroot op basis van het gemiddelde van de afgelopen jaren. Het aantal verleende vergunningen in 2024 lag hier boven, waardoor de legesinkomsten hoger uitvallen dan begroot. De hiermee samenhangende € 138.000 aan advies- en communicatiekosten worden meegenomen in de totstandkoming van de leges, maar deze kosten zijn niet opgenomen in de begroting waardoor er een afwijking is. | -138 | 1.199 | 0 | ||
- | Leges ontgrondingen | ||||
Het verloop van vergunningverleningen omtrent ontgrondingen fluctueert waardoor deze lastig te begroten is. De baten zijn € 213.000 hoger uitgevallen, primair als gevolg van één vergunningverlening van signficante omvang. | 0 | 213 | 0 | ||
- | Advisering dossier gaswinning | ||||
De extra proceskosten die in 2024 gemaakt zijn in het kader van het opstarten van Nij Begun zijn voorzichtigheidshalve bij de Najaarmonitor 2024 afgedekt door inzet van Algemene middelen. De insteek was om de voorfinanciering in 2025 alsnog te verrekenen met de nog beschikbaar te stellen rijksmiddelen. Hiervoor is in de Begroting 2025 een bate van het Rijk opgenomen. Begin 2025 is het Rijk akkoord gegaan onze claim inzake deze meerkosten 2024. Hiervoor ontvangen wij een bijdrage van het Rijk en kan het bedrag van € 757.000 wat in eerste instantie was afgedekt uit de Algemene middelen vrijvallen in het rekeningresultaat 2024. | 276 | 482 | 0 | ||
- | Agroprogramma Groningen (SPUK) | ||||
De bedoeling was om een deel van de aanvragen die in het kader van de derde openstelling tussen 1 en 14 oktober 2024 zijn ingediend, al voor de kerst 2024 te verlenen. Dit is niet gelukt. Veel aanvragen bleken onvolledige of onjuiste informatie te bevatten. | 10.283 | -10.283 | 0 | ||
- | MKB-programma Groningen (SPUK) | ||||
Het MKB-programma werkt aan een investeringssubsidie. Deze was in eerste instantie alleen voor ondernemers in de versterking. Er is besloten dat ondernemers met schade ook worden toegevoegd aan deze doelgroep. Aanpassen van de doelgroep kost tijd en hierdoor loopt de openstelling vertraging op. Als gevolg hiervan is de SPUK-regeling MKB naar beneden bijgesteld bij de slotwijziging, echter onvoldoende. Er had nog € 319.000 meer overgeheveld moeten worden naar 2025. | 319 | -319 | 0 | ||
- | Maatschappelijke organisaties (SPUK) | ||||
De subsidies aan een drietal maatschappelijke organisaties zijn voor 2024 niet begroot. Deze subsidies worden gedekt door baten vanuit het Rijk die eveneens niet zijn begroot. Per saldo is er geen afwijking. | -2.586 | 2.586 | 0 | ||
- | NPG - Organisatielasten Thematisch Programma (SPUK) | ||||
Er is minder aan personeelskosten uitgegeven dan vooraf is ingeschat. | 204 | -204 | 0 | ||
- | NPG - Provinciaal Programma Organisatielasten (SPUK) | ||||
Er is minder aan personeelskosten uitgegeven dan vooraf is ingeschat. | 137 | -137 | 0 | ||
- | NPG - Provinciaal Programma Ontwikkelbudget (SPUK) | ||||
Het betreft hier een nieuw budget bestemd voor opdracht inzake voorbereidingen van projectaanvragen. In 2024 zijn er meer projecten in voorbereiding gegaan dan vooraf ingeschat (m.n. bij programmalijn Gezondheid). | -203 | 203 | 0 | ||
- | VANUIT HIER | ||||
Bij de Perspectiefnota 2025 is € 540.000 beschikbaar gesteld voor het markeringsmoment VANUIT HIER. In september 2024 zijn uw Staten ingelicht over het besluit dat het markeringsmoment wordt uitgesteld. Er stond een mooi en impactvol programma met waardevolle onderdelen klaar voor 5 oktober 2024. Begin 2025 hebben nog diverse overleggen plaatsgevonden met onze partners die zijn betrokken bij VANUIT HIER (onder andere de versterkingsgemeenten) over hoe en of we gaan doorstarten. De eindconclusie is dat we het markeringsmoment niet meer organiseren. De niet meer benodigde middelen (€ 540.000) vallen vrij ten gunste van het rekeningresultaat. | 540 | 0 | 0 | ||
- | Asbestfonds (reservering) (ovb) | ||||
Deze middelen dienen ter inzet voor het asbestdeel van het project Groot Onderhoud en Restauratie Rijksmonumenten Groningen (GRRG) en het project verduurzamen agrarische erven in combinatie met asbestsanering. Gedurende 2024 is geen gebruik gemaakt van het asbestdeel van de GRRG, de verwachting is dat dit in 2025 wel het geval is. Dit is aanleiding om deze regeling recent te verlengen tot 2025. Hiertoe wordt de vereiste € 250.000 voor het plafond 2025 via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 461 | 0 | 0 | ||
- | Uitvoeringsprogramma Milieu incl. hinderapp (ovb, SPUK) | ||||
Wegens de moties M061 en M075 is uitvoering van het milieuprogramma onder druk komen te staan waardoor er € 268.000 minder is uitgegeven aan onderwerpen als onderzoek herijking geurbeleid en het afwegingskader vergunningverlening. Aanvullend heeft de aanleg van het meetstation Baamsum, voortkomend uit het Schone Luchtakkoord, vertraging opgelopen. De realisatie hiervan wordt voorzien in het eerste kwartaal van 2025 en de metingen lopen door tot 2028. Aanvullend zijn wij in staat gebleken om € 39.000 aan kosten ten late van de SPUK Schone Luchtakkoord te brengen. Van de niet bestede middelen wordt voor het project Hinderapp een bedrag van € 157.400 via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 268 | 39 | 0 | ||
- | Bodem - historische spoedopgave (SPUK) | ||||
De kosten zijn afhankelijk van de uitkomsten van de inventarisatie van de spoedlocatie en de daaruitvolgende vervolgonderzoeken en saneringen. Deze laten zich hierdoor lastig begroten. In 2024 is € 150.000 meer aan kosten gemaakt dan begroot, waardoor eenzelfde bedrag ten laste van de SPUK's omtrent bodemhistorische spoedopgaven is gebracht. | -150 | 150 | 0 | ||
- | Diensten Commissie Bodemdaling | ||||
De Commissie Bodemdaling is ingesteld op grond van de bodemdalingsovereenkomsten tussen NAM en provincie Groningen. De taak van de commissie is om vast te stellen welke maatregelen moeten worden getroffen om schade als gevolg van bodemdaling door gaswinning te voorkomen of te compenseren en na te gaan wat daarvan de kosten zijn. De provincie heeft hiervoor een aantal leden aangesteld. Deze declareren de door hun gemaakte uren/kosten bij de provincie. De provincie brengt deze lasten aan het einde van het jaar weer in rekening bij NAM. Per saldo geen effect voor de jaarrekening van de provincie. | -110 | 110 | 0 | ||
- | Rente nazorg baggerspeciedepots | ||||
Het rendement van de nazorg gesloten stortplaatsen is € 3,6 miljoen meer dan geraamd en komt daarmee uit op € 5,3 miljoen. Dit wordt primair veroorzaakt door het rendement van de belegging in het duurzame aandelenfonds. Dit fonds wordt op balansdatum 31 december jaarlijks gewaardeerd tegen de dan geldende marktwaarde en dit leidt in dit geval tot een hogere marktwaarde van het fonds op balansdatum. De bate is verantwoord bij deelprogramma 8.2 Algemene dekkingsmiddelen. Deze opbrengst wordt gestort in de voorziening Nazorg stortplaatsen en baggerspeciedepots en heeft derhalve geen effect op het rekeningresultaat. | -3.678 | 0 | 0 | ||
- | NPG - Baanbrekers (SPUK) | ||||
Het programma Baanbrekers is een voorloper op de Economische Agenda, werkzaamheden zijn deels overgenomen door kwartiermaker economische agenda, waardoor er onder het mom van Baanbrekers een lagere realisatie is in 2024. | 600 | -600 | 0 | ||
- | Overig | 135 | 101 | -53 | |
- | Apparaatskosten | -154 | -97 | 0 | |
Energie en klimaat | 4.078 | -2.172 | -398 | ||
- | Energiebesparing en duurzame energieproductie | ||||
Het verschil aan de baten en lasten kant komt primair voort uit werkzaamheden die worden verricht in het kader van het Warmte Transitie Centrum Groningen (WTCG) voor individuele gemeenten. Deze kosten worden doorbelast aan deze individuele gemeenten. Gezien het flexibele karakter van de werkzaamheden laten deze zich lastig begroten. Aanvullend is er sprake van € 68.000 aan planschadevergoedingen, aangezien deze ten gunste komen van de aanvragers van de planschade betekent dit een stijging van de baten én lasten van € 68.000. | 116 | 127 | 0 | ||
- | Afwikkeling voorgaande jaren Energie/Klimaat en Energietransitie | ||||
De afwijking in de lasten betreft vrijval van diverse posten die in 2023 als 'nog te betalen' zijn aangemerkt. Dit valt vrij ten gunste van het rekeningresultaat. | 108 | 0 | 0 | ||
- | NPG - HEAVENN (SPUK) | ||||
Deze lasten zijn gerelateerd aan een in het verleden verstrekte projectsubsidie met een omvang groter dan € 750.000, zodoende dienen deze lasten in het jaar genomen te worden waarop zij betrekking hebben. Dit leidt tot een afwijking ten opzichte van onze begroting. Er is daardoor minder onttrokken aan de vooruitontvangen SPUK-middelen die als vooruitontvangen bedragen op de balans zijn geboekt. | 487 | -487 | 0 | ||
- | Financiële regeling Warmtetransitieprojecten Groningen (SPUK) | ||||
Deze lasten zijn gerelateerd aan een in het verleden verstrekte projectsubsidie met een omvang groter dan € 750.000, zodoende dienen deze lasten in het jaar genomen te worden waarop zij betrekking hebben. Dit leidt tot een afwijking ten opzichte van onze begroting. Er is daardoor minder onttrokken aan de vooruitontvangen SPUK-middelen die als vooruitontvangen bedragen op de balans zijn geboekt. | 1.149 | -1.149 | 0 | ||
- | Sociaal Krediet Energiemaatregelen | ||||
Deze middelen zijn ingezet voor onder andere de mediacampagne Zosimpelalswat, deze is gericht op het laagst hangende fruit van energiebesparende maatregelen en dus vooral bedoeld voor mensen die nog aan het begin staan van het verduurzamen van hun woning. | -100 | 99 | 0 | ||
- | Obstakelverlichting windturbines cofinanciering | ||||
De subsidieregeling voor het uitschakelen van obstakelverlichting met naderingsdetectie is in het vierde kwartaal van 2024 verlengd en heeft een looptijd tot eind 2025. Aan het eind van 2024 zijn twee aanvragen ingediend voor in totaal € 91.000 maar deze konden niet meer in 2024 worden toegekend. Dat is in 2025 gedaan. De niet bestede middelen 2024 zijn niet onttrokken aan de reserve Cofinancieringsfonds en blijven beschikbaar voor de toekenningen in 2025. | 100 | 0 | -100 | ||
- | Uitvoeringskosten klimaatakkoord (DU) | ||||
De inzet van deze middelen is in 2024 niet nodig gebleken. Er waren andere budgetten beschikbaar die omwille van bijbehorende taken en deadlines eerst uitgenut dienden te worden. De verwachting is dat deze middelen in 2025 ingezet zullen worden voor de uitvoering van provinciale taken rondom zon- en windprojecten die onderdeel zijn van het RES-bod. De niet bestede middelen zijn niet onttrokken aan de reserve Overboeking kredieten. | 295 | 0 | -295 | ||
- | SPUK Ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed | ||||
Pas eind 2024 is, na informele toezeggingen, officieel bevestiging ontvangen van het Rijk over het mogen inzetten van deze middelen in 2025 e.v. Hierdoor is in eerste instantie de focus gelegd op het volledig benutten van de eerste SPUK omtrent dit onderwerp, aangezien daarvan de deadline verliep in 2024. De niet bestede SPUK-middelen zijn als vooruitontvangen middelen op de balans geboekt. | 295 | -295 | 0 | ||
- | SPUK Isolatieagenda (maatregel 29) | ||||
Om maatregel 29 uit Nij Begun uit te voeren wordt een regeling ontwikkeld maar ook de ontzorgingsaanpak, de werving en opleiding van energiechoaches en het maken van een catalogus. Om te zorgen dat de regeling en de uitvoering hiervan goed staat is voor een zorgvuldig proces gekozen. Hiervoor is meer voorbereidingstijd genomen dan oorspronkelijk gepland. Dit betekent dat er in 2024 minder is uitgegeven dan voorzien. Niet alleen een regeling wordt uitgewerkt. | -69 | 69 | 0 | ||
- | Capaciteit decentrale overheden klimaat- en energiebeleid (CDOKE, SPUK) | ||||
Tot nu toe zijn alleen voorbereidingskosten gemaakt, de uiteindelijke uitvoering start in 2025. We zijn nu bezig met het opzetten van de organisatie om tot uitgave van de middelen te komen. Dit gaat volgend jaar zijn beslag (en effect) krijgen. | 319 | -319 | 0 | ||
- | Opgave Klimaat en energie - PAWOZ (ovb) | ||||
Programma Aansluiting Wind Op Zee (PAWOZ) is een complex rijksprogramma dat vertraagd is. Gelet op het regionale belang van die aanlanding en de impact van verschillende routes is de provincie aangehaakt bij dit rijkstraject. Het ontwerp beleidsprogramma, inclusief onderliggende onderzoeken is later opgeleverd dan verwacht. In de eerste helft van 2025 moeten wij als gevolg van deze vertraging kosten maken voor dit programma die reeds in 2024 waren voorzien. De niet bestede middelen (€ 129.300) worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 129 | 0 | 0 | ||
- | Regionaal Energiebedrijf (ovb) | ||||
Medio 2024 is ingestemd met het inrichten van een multiteam Regionaal Energiebedrijf. Het hoofddoel van de opdracht van het multiteam Regionaal Energiebedrijf luidt het onderzoeken en uitwerken van een functionele en gedragen organisatievorm van een energiebedrijf om de benodigde publieke organisatiekracht in de warmtetransitie te ontwikkelen en de betrouwbaarheid, leveringszekerheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid van energie te borgen voor de inwoners van de provincie Groningen. Hiervoor is in de Perspectiefnota 2025 voor 2025 € 500.000 beschikbaar gesteld. In 2024 zou de inzet beperkt zijn tot een klein budget aan procesmiddelen. Doordat de planning van het programma na start van het nieuwe team is herzien, zijn de voorziene onderzoekskosten en inhuur verschoven van 2024 naar 2025. De niet bestede middelen (€ 60.000) worden via bestemming van het rekeningresultaat overgeboekt naar 2025. | 60 | 0 | 0 | ||
- | Gebiedsinvesteringen Net op Zee (SPUK) | ||||
Het project Gebiedsinvesteringen Net op Zee is door het ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) met circa 6 maanden vertraagt en zodoende konden subsidies niet verleend worden en de daarmee samenhangende projecten niet van start gaan. Hierdoor zijn de geplande uitvoeringskosten in 2024 doorgeschoven naar 2025. De aard van de kosten zijn met name inhuur van subsidieverleners, gebiedsregisseur, projectleiders en juristen. | 89 | -89 | 0 | ||
- | NPG - Loket energietransitie (SPUK) | ||||
Lasten zijn lager uitgevallen, aangezien er vertraging is opgelopen door een langdurig staatssteunonderzoek. | 267 | -267 | 0 | ||
- | Overig | 330 | -135 | -3 | |
- | Apparaatskosten | 503 | 274 | 0 | |
Totaal verschillen programma | 10.282 | -8.729 | -451 |
Verschillenanalyse op deelprogrammaniveau (x € 1.000) | Lasten | Baten | Reserve | ||
---|---|---|---|---|---|
Milieu | 6.204 | -6.557 | -53 | ||
Energie en klimaat | 4.078 | -2.172 | -398 | ||
Totaal verschillen programma | 10.282 | -8.729 | -451 |